HONGKONG - Cathay Pacific zet in op het gebruik van duurzame kerosine om de CO2-uitstoot te reduceren. In 2030 moet tien procent van het totale brandstofverbruik van de Hongkongse luchtvaartmaatschappij bestaan uit zogeheten Sustainable Aviation Fuel (SAF), ofwel brandstof die geproduceerd is uit hernieuwbare, niet-fossiele grondstoffen.
Cathay Pacific is een pionier wat betreft het ondersteunen van de ontwikkeling van duurzame brandstoffen voor de luchtvaartsector. In 2014 deed Cathay als eerste luchtvaartmaatschappij een investering in biobrandstofproducent Fulcrum BioEnergy.
Bij dat Amerikaanse bedrijf kocht Cathay in de afgelopen tien jaar al 1,1 miljoen ton SAF in. Vanaf 2024, wanneer Fulcrum in staat zal zijn om de SAF-productie te vergroten, gaat Cathay op grotere schaal duurzame brandstof gebruiken op vluchten vanaf luchthavens in de Verenigde Staten.
Volgens topman Augustus Tang is het vermogen om het doel van tien procent SAF in 2030 te bereiken niet alleen afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij zelf. “We doen een beroep op de steun van verschillende groepen belanghebbenden om dit te helpen realiseren, van beleidsmakers, de energiesector, vliegtuig- en motorfabrikanten en zelfs onze klanten, die hun ecologische voetafdruk willen verkleinen.”
Het voor 2030 gestelde doel is een eerste aanzet naar het nog veel ambitieuzere doel van Cathay (en veel andere luchtvaartmaatschappijen) om de CO2-uitstoot in 2050 tot netto nul te hebben gereduceerd.