SCHIPHOL - De twee A320’s die TUI heeft ingehuurd bij het Amerikaanse GlobalX zijn zondag na vijf weken stilstand uit Nederland vertrokken, terug naar de Verenigde Staten via IJsland. TUI heeft er weinig plezier aan beleefd: er zijn in totaal maar vier retourtjes mee uitgevoerd. Een gebrek aan de juiste papieren om de toestellen in te mogen zetten gooide roet in het eten.
De blauwwitte A320 met registratie N276GX landde op 28 juni op Schiphol. In de week daarna vloog het toestel drie retourtjes voor TUI naar Turkije, Griekenland en Spanje. Sindsdien (vanaf 3 juli) stond de Airbus geparkeerd op Schiphol. Met de andere ingehuurde A320 van GlobalX, de volledige blauwe N279GX die op 1 juli arriveerde, kon zelfs maar één retourtje worden uitgevoerd.
Een woordvoerster van TUI liet destijds aan Luchtvaartnieuws weten dat er problemen waren met het papierwerk. “Er zijn wat plooien die moeten worden gladgestreken met het papierwerk om Europese vluchten te mogen uitvoeren. Technisch is er niets mis met de toestellen.” Ze had toen nog goede hoop dat het probleem snel opgelost zou worden, maar dat is dus niet gelukt.
Door het wegvallen van de twee Amerikaanse A320’s zit TUI fly behoorlijk krap in haar jasje qua capaciteit en moeten er elders ad-hoc vliegtuigen worden ingehuurd. Zo is er sinds vorig weekend bijvoorbeeld een Boeing 757 van Icelandair voor TUI actief. Ook vlogen er in de afgelopen weken verschillende Airbus A330’s, A340’s en elders ingehuurde A320's tijdelijk voor de touroperator.
TUI had voor deze zomer ook twee Boeing 737’s van het Canadese Sunwing ingehuurd: die vliegen wel gewoon, vanaf Rotterdam, en zijn te herkennen aan de oranje staart, winglets en motorkappen.
In beeld: de aankomst van de eerste A320 van GlobalX op Schiphol, eind juni: