SCHIPHOL - De internationale luchthaven van Kaapstad, waar ook KLM op vliegt, kampt met een tekort aan kerosine en heeft airlines gevraagd minder brandstof te tanken. De Airports Company South Africa heeft een zogeheten 'Notice to Airmen' uitgevaardigd, een serieuze mededeling, met informatie over het gebrek aan jet fuel. Hoe lang deze situatie zal duren, kan ACSA niet zeggen.
Het kerosine-gebrek kan betekenen dat luchtvaartmaatschappijen op long haul routes een tussenstop moeten maken om bij te tanken, bij voorbeeld in Johannesburg of Windhoek (Namibië).
De Airlines Association of Southern Africa heeft de regering in Pretoria gevraagd in actie te komen. AASA vreest dat de beperkingen een domino-effect zullen hebben op de dienstregelingen, met vertragingen en annuleringen van vluchten als gevolg.
De korte-termijn-oorzaak van de kerosinecrisis is slecht weer op zee, waardoor de aanvoer per schip vertraging heeft opgelopen. Maar Zuid-Afrika heeft als geheel ook al enige tijd te maken met een krakende infrastructuur, die zich uit in frequente stroomstoringen en gebrek aan bevoorrading van onder meer luchthavens.
Tussen maart en mei van dit jaar kampte OR Tambo International Airport in Johannesburg, de grootste hub van Zuid-Afrika, eveneens met een gebrek aan kerosine, nadat overstromingen in de zuidelijke provincie KwaZulu-Natal de aanvoerlijnen via de havenstad Durban hadden beschadigd en er niet voldoende voorraad bleek te zijn in de tanks van de luchthaven.