Emirates en Icelandair hebben donderdag aangekondigd hun bestaande interline-overeenkomst om te zullen zetten in een codeshare. De twee maatschappijen zullen wederzijds hun codes op een deel van elkaars vluchten binnen Europa zetten. Emirates vliegt niet op Reykjavik en Icelandair niet op Dubai.
De twee partners hebben nog niet gezegd wanneer de codeshare in zal gaan; ze werken nog aan details van de overeenkomst. Een volledig overzicht van welke Europese luchthavens onder de deal vallen zal binnenkort bekend worden gemaakt.
Emirates heeft een uitgebreid netwerk tussen Dubai en Europese luchthavens, maar IJsland is geen bestemming. Met 375.000 inwoners is het land te klein voor de Golf-carrier om zelf winstgevende vluchten uit te voeren.
Doorlabelen
Met Icelandair heeft Emirates wel een bestaande interline-overeenkomst. Dit betekent dat passagiers kunnen overstappen tussen de twee carriers, gebruikmakend van hetzelfde ticket en ook hun bagage kunnen laten doorlabelen.
Codeshare gaat een stap verder: de airlines ‘plakken’ dan hun eigen airline-code op de vlucht van de partner en de twee partijen delen de opbrengsten. In het onderhavige geval: passagiers die met Icelandair van Reykjavik naar Europese hubs vliegen en daarna verder met Emirates reizen, krijgen de EK-code op hun ticket, terwijl passagiers van Emirates in Europa de FI-code krijgen als ze doorvliegen naar IJsland.
Emirates heeft deze week een vergelijkbare overeenkomst met het Italiaanse ITA Airways getekend.