BASEL - Tijdens een bijeenkomst van diverse partijen uit de Europese luchtvaart zijn afspraken gemaakt om te komen tot een beter toezicht op het verwijderen en voorkomen van ijsafzetting op vliegtuigen. In de wintermaanden worden vliegtuigen voorzien van een antivriesvloeistof om ijsafzetting tijdens de vlucht te voorkomen. Over dit ‘de-icen’ en ‘anti-icen’ moeten gestandaardiseerde Europese regels komen, zo is afgesproken.
De bijeenkomst vond plaats in Basel, en werd georganiseerd door de European Regions Airline Association (ERA), de Joint Aviation Authorities (JAA) en Swiss International Air Lines. Andere deelnemers waren vliegramponderzoekers, vloeistoffabrikanten en organisaties van cockpit- en cabinepersoneel. Tijdens de workshop werd met name ingegaan op veiligheidsproblemen die ontstaan door verdikte vloeistofresten en inconsistente regelgeving op het gebied van de-icen in Europa.
De diverse partijen werden het eens over een serie van verbeteringen. Zo moet de Type I de-icing vloeistof vlotter beschikbaar zijn op meer luchthavens, de de-icing bedrijven èn hun personeel moeten gecertificeerd zijn en onder toezicht staan van een overkoepelende organisatie, de-icing producten moeten zijn gecertificeerd, en er moet meer onderzoek komen naar het effect van verdikte producten en het voorkomen van vloeistofresten op de vliegtuigen.
De bijeenkomst vond plaats in Basel, en werd georganiseerd door de European Regions Airline Association (ERA), de Joint Aviation Authorities (JAA) en Swiss International Air Lines. Andere deelnemers waren vliegramponderzoekers, vloeistoffabrikanten en organisaties van cockpit- en cabinepersoneel. Tijdens de workshop werd met name ingegaan op veiligheidsproblemen die ontstaan door verdikte vloeistofresten en inconsistente regelgeving op het gebied van de-icen in Europa.
De diverse partijen werden het eens over een serie van verbeteringen. Zo moet de Type I de-icing vloeistof vlotter beschikbaar zijn op meer luchthavens, de de-icing bedrijven èn hun personeel moeten gecertificeerd zijn en onder toezicht staan van een overkoepelende organisatie, de-icing producten moeten zijn gecertificeerd, en er moet meer onderzoek komen naar het effect van verdikte producten en het voorkomen van vloeistofresten op de vliegtuigen.