WENEN - Austrian Airlines heeft in de eerste helft van 2007 een verlies geleden van 2,9 miljoen euro. Dat is een forse verbetering ten opzichte van dezelfde periode in 2006, toen de Oostenrijkse carrier 41 miljoen euro in het rood belandde. Deze opwaartse trend is volgens de maatschappij grotendeels te danken aan minder brandstofgebruik en de lagere brandstofkosten.
De inkomsten uit luchtverkeer bleven stabiel en stegen met 0,1 procent in vergelijking met het eerste halfjaar van 2006. De operationele inkomsten daalden in dezelfde periode met 1,2 procent tot 1,2 miljard euro. Deze daling is voornamelijk te wijten aan lagere omzetten vanwege de verkoop van Travel Value Vienna.
De Austrian Airlines Group heeft het afgelopen halfjaar een aantal nieuwe bestemmingen in de dienstregeling opgenomen en een flink aantal onrendabele langeafstandsvluchten geschrapt. Tevens wordt de vloot gereorganiseerd, wat ertoe leidt dat alle Airbus A330’s eind september de vloot hebben verlaten. De long-haul vloot van Austrian bestaan dan nog uit uitsluitend Boeing 767’s en 777’s.
Volgens Austrian moet het financiële jaar 2007 worden gezien als een transitiejaar. De positieve effecten van het schrappen van de onrendabele bestemmingen zijn op korte termijn nog niet volledig merkbaar. Austrian Airlines Group streeft ernaar in 2009 een winst te maken die een dividenduitkering rechtvaardigt.
De inkomsten uit luchtverkeer bleven stabiel en stegen met 0,1 procent in vergelijking met het eerste halfjaar van 2006. De operationele inkomsten daalden in dezelfde periode met 1,2 procent tot 1,2 miljard euro. Deze daling is voornamelijk te wijten aan lagere omzetten vanwege de verkoop van Travel Value Vienna.
De Austrian Airlines Group heeft het afgelopen halfjaar een aantal nieuwe bestemmingen in de dienstregeling opgenomen en een flink aantal onrendabele langeafstandsvluchten geschrapt. Tevens wordt de vloot gereorganiseerd, wat ertoe leidt dat alle Airbus A330’s eind september de vloot hebben verlaten. De long-haul vloot van Austrian bestaan dan nog uit uitsluitend Boeing 767’s en 777’s.
Volgens Austrian moet het financiële jaar 2007 worden gezien als een transitiejaar. De positieve effecten van het schrappen van de onrendabele bestemmingen zijn op korte termijn nog niet volledig merkbaar. Austrian Airlines Group streeft ernaar in 2009 een winst te maken die een dividenduitkering rechtvaardigt.