NOORDWIJK - De Nederlandse regering heeft nog geen uitgewerkte visie voorhanden als het gaat om de Nederlandse kleine luchthavens. Dat vindt de directeur-generaal Transport en Luchtvaart van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, Jacqueline Tammenoms Bakker. Ook verwacht ze dat de vliegtax, die in 2008 wordt ingevoerd, volledig in de staatskas verdwijnt en niet ten goede komt aan het milieu.
Tammenoms Bakker verwijst naar een voorbeeld op de Britse markt waar dezelfde heffing plaatsvindt die uiteindelijk is verworden tot een staatstax. Zij verwacht dat hetzelfde scenario voor Nederland zal gelden. De spreekster deed haar uitspraak tijdens het jaarlijkse symposium ‘De Nederlandse Luchtvaartagenda’ van de Dutch Aviation Group, die zij dit jaar opende in het Palace Hotel in Noordwijk.
Nederlandse luchthavens
“Het ontbreekt de Nederlandse regering nog aan visie over het gebruik van de kleinere luchthavens zoals Lelystad, Rotterdam, Eindhoven, Maastricht, Eelde en Twente. Pas in 2008 komt deze visie beschikbaar” meldt Tammenoms Bakker. De regering heeft nog geen standpunt ingenomen over hoe bijvoorbeeld Lelystad de overflow van Schiphol over moet of kan nemen en wat hiervan de consequenties zijn. Volgens Tammenoms Bakker dringt inmiddels ook de Tweede Kamer aan op een visie van het rijk op Schiphol in samenhang met de kleine luchthavens.
“Het is eigenlijk vreemd dat zo een visie er nu nog niet ligt, gegeven de schaarse ruimte voor groei die we in Nederland hebben”. Ondanks dat de overheid haar houding aan het veranderen is tegenover de kleine luchthavens tempert Tammenoms Bakker de verwachtingen, aangezien de Europese Commissie uiterst kritisch is als het gaat om mogelijk discriminatoire maatregelen.
“Het is vooral de markt zelf - en dan bedoel ik de luchthavenexploitanten van de Nederlandse luchthavens die vaak ook dezelfde aandeelhouder hebben - die aan zet is om de schaarse capaciteit goed te benutten”, vindt Tammenoms Bakker.
Single European Sky
Tammenoms Bakker meldde in haar presentatie verder dat luchtvaartmaatschappijen en consumenten 3 miljard per jaar te veel betalen aan routes en de kosten van luchtverkeersleiding dan het geval zou zijn bij een zogenaamde Single European Sky. Deze kosten komen voort uit de grote hoeveelheid verschillende nationaal georiënteerde routes en navigatiediensten. Daarnaast is volgens haar de uitstoot van CO2 door vliegtuigen tien procent hoger dan het geval zou zijn in geval van de Single European Sky.
Een gezamenlijk onderzoek, in het eerste halfjaar van 2007, van Verkeer en Waterstaat, Defensie en de Luchtverkeersleiding Nederland geeft weer dat intensieve samenwerking op luchtruimgebied tussen de Benelux, Duitsland, Zwitserland en Frankrijk essentieel is voor de concurrentiepositie van Schiphol. Samenwerking vergroot de toegankelijkheid en drukt de kosten aanzienlijk.
Van onze verslaggever
Tammenoms Bakker verwijst naar een voorbeeld op de Britse markt waar dezelfde heffing plaatsvindt die uiteindelijk is verworden tot een staatstax. Zij verwacht dat hetzelfde scenario voor Nederland zal gelden. De spreekster deed haar uitspraak tijdens het jaarlijkse symposium ‘De Nederlandse Luchtvaartagenda’ van de Dutch Aviation Group, die zij dit jaar opende in het Palace Hotel in Noordwijk.
Nederlandse luchthavens
“Het ontbreekt de Nederlandse regering nog aan visie over het gebruik van de kleinere luchthavens zoals Lelystad, Rotterdam, Eindhoven, Maastricht, Eelde en Twente. Pas in 2008 komt deze visie beschikbaar” meldt Tammenoms Bakker. De regering heeft nog geen standpunt ingenomen over hoe bijvoorbeeld Lelystad de overflow van Schiphol over moet of kan nemen en wat hiervan de consequenties zijn. Volgens Tammenoms Bakker dringt inmiddels ook de Tweede Kamer aan op een visie van het rijk op Schiphol in samenhang met de kleine luchthavens.
“Het is eigenlijk vreemd dat zo een visie er nu nog niet ligt, gegeven de schaarse ruimte voor groei die we in Nederland hebben”. Ondanks dat de overheid haar houding aan het veranderen is tegenover de kleine luchthavens tempert Tammenoms Bakker de verwachtingen, aangezien de Europese Commissie uiterst kritisch is als het gaat om mogelijk discriminatoire maatregelen.
“Het is vooral de markt zelf - en dan bedoel ik de luchthavenexploitanten van de Nederlandse luchthavens die vaak ook dezelfde aandeelhouder hebben - die aan zet is om de schaarse capaciteit goed te benutten”, vindt Tammenoms Bakker.
Single European Sky
Tammenoms Bakker meldde in haar presentatie verder dat luchtvaartmaatschappijen en consumenten 3 miljard per jaar te veel betalen aan routes en de kosten van luchtverkeersleiding dan het geval zou zijn bij een zogenaamde Single European Sky. Deze kosten komen voort uit de grote hoeveelheid verschillende nationaal georiënteerde routes en navigatiediensten. Daarnaast is volgens haar de uitstoot van CO2 door vliegtuigen tien procent hoger dan het geval zou zijn in geval van de Single European Sky.
Een gezamenlijk onderzoek, in het eerste halfjaar van 2007, van Verkeer en Waterstaat, Defensie en de Luchtverkeersleiding Nederland geeft weer dat intensieve samenwerking op luchtruimgebied tussen de Benelux, Duitsland, Zwitserland en Frankrijk essentieel is voor de concurrentiepositie van Schiphol. Samenwerking vergroot de toegankelijkheid en drukt de kosten aanzienlijk.
Van onze verslaggever