BRUSSEL - Luchtvaartmaatschappijen moeten in 2012 gaan betalen voor de extra uitstoot van het broeikasgas CO2. Het Europees Parlement stemde dinsdag (8 juli) definitief in met een compromis met de EU-landen om luchtvaartmaatschappijen mee te laten deelnemen het Europese emissiehandelssysteem (ETS). De luchtvaartsector vreest de hoge kosten die met de introductie van het ETS samenhangen.
Het ETS is een veilingsysteem voor emissies. Van de opbrengsten moeten maatregelen worden gefinancierd die de klimaatverandering tegengaan. In 2012 ontvangen airlines 85 procent van de emissierechten gratis. Vanaf 2013 wordt dit percentage geleidelijk verlaagd.
Opvallend is dat volgens de Europese Unie ‘erg kleine’ luchtvaartmaatschappijen niet in het systeem worden opgenomen. Met deze voorwaarde wil de EU onder meer carriers uit derde wereldlanden met een beperkte vluchtuitvoering naar de EU-lidstaten ontzien.
Ook kunnen nieuwe luchtvaartmaatschappijen en zeer snelgroeiende carriers de beschikking krijgen over gratis emissierechten. Deze gratis emissierechten worden speciaal voor dit soort gevallen gereserveerd. Zo kunnen snelgroeiende maatschappijen de beschikking krijgen over maximaal een miljoen emissierechten.
Het is voor luchtvaartmaatschappijen zaak zich aan de regels van het ETS te houden. Wanneer een onderneming in gebreke blijft kan uiteindelijk zelfs een vliegverbod voor de volledige EU worden opgelegd.
Brancheorganisatie uit de luchtvaart hebben nogmaals hun gal gespuwd op de nieuwe EU-regels. Volgens de IATA kost het ETS de luchtvaartsector alleen al het eerste jaar 3,5 miljard euro. Dat bedrag zal geleidelijk steeds hoger worden, terwijl airlines het door de dure brandstof toch al zwaar hebben.
“De luchtvaart doet uit zichzelf al genoeg om de uitstoot van CO2 terug te dringen”, vindt de IATA.
(c) Reismedia / ANP
Het ETS is een veilingsysteem voor emissies. Van de opbrengsten moeten maatregelen worden gefinancierd die de klimaatverandering tegengaan. In 2012 ontvangen airlines 85 procent van de emissierechten gratis. Vanaf 2013 wordt dit percentage geleidelijk verlaagd.
Opvallend is dat volgens de Europese Unie ‘erg kleine’ luchtvaartmaatschappijen niet in het systeem worden opgenomen. Met deze voorwaarde wil de EU onder meer carriers uit derde wereldlanden met een beperkte vluchtuitvoering naar de EU-lidstaten ontzien.
Ook kunnen nieuwe luchtvaartmaatschappijen en zeer snelgroeiende carriers de beschikking krijgen over gratis emissierechten. Deze gratis emissierechten worden speciaal voor dit soort gevallen gereserveerd. Zo kunnen snelgroeiende maatschappijen de beschikking krijgen over maximaal een miljoen emissierechten.
Het is voor luchtvaartmaatschappijen zaak zich aan de regels van het ETS te houden. Wanneer een onderneming in gebreke blijft kan uiteindelijk zelfs een vliegverbod voor de volledige EU worden opgelegd.
Brancheorganisatie uit de luchtvaart hebben nogmaals hun gal gespuwd op de nieuwe EU-regels. Volgens de IATA kost het ETS de luchtvaartsector alleen al het eerste jaar 3,5 miljard euro. Dat bedrag zal geleidelijk steeds hoger worden, terwijl airlines het door de dure brandstof toch al zwaar hebben.
“De luchtvaart doet uit zichzelf al genoeg om de uitstoot van CO2 terug te dringen”, vindt de IATA.
(c) Reismedia / ANP