PDL wil vliegend alternatief voor hsl naar het noorden

25 april 2009 - 2:00
LELYSTAD - Een CO2-neutrale luchtverbinding als onderdeel van het openbaar vervoer tussen Noord-Nederland en de Randstad. Dat is volgens het Platform Duurzame Luchtvaart (PDL) een ‘groen’ alternatief voor een hogesnelheidslijn naar Groningen. Deze Noorderluchtlijn (NLL) moet daarnaast een demonstratieproject worden voor het gebruik van biobrandstoffen.


“De NLL vergt een minimale investering en kent lage exploitatiekosten”, stelt het PDL. “Het directe energieverbruik en dus de uitstoot van CO2 per passagier van de NLL is bij gebruik van conventionele brandstof vergelijkbaar met dat van grondgebonden alternatieven. Het totale (directe en indirecte) energieverbruik per passagier zal minder zijn.”

Beter is volgens het PDL om de luchtlijn tussen Schiphol en Groningen volledig CO2-neutraal te laten zijn. “Dat kan door de NLL te gebruiken als demonstratieproject voor het gebruik van derde generatie biobrandstoffen. De regionale luchthaven Groningen Airport Eelde biedt een ideale omgeving om de gedistribueerde productie van biobrandstof uit algen te ontwikkelen.”

De kosten van vijf dagelijkse retourvluchten in een Fokker 50 tussen Groningen en Schiphol bedragen volgens een eerste verkenning acht miljoen euro per jaar bij een bezettingsgraad van 75 procent. Met een vervoerstroom van 350 reizigers per dag zou deze dienstregeling volgens het PDL al rendabel zijn. “Het risico is klein omdat er geen investeringen nodig zijn in infrastructuur. De NLL legt ook geen claim op schaarse ruimte en kan bovendien op korte termijn operationeel zijn”, aldus het PDL.

Naast de Fokker 50 zouden worden ook toestellen als de Saab 2000 (vijftig stoelen), Embraer Brasilia (33 stoelen), ATR 42 (vijftig stoelen) en eventueel zeventigzitters als de Bombardier Q400 en ATR 72 genoemd als mogelijke vliegtuigtypen voor de NLL. Ook de Green Regional Airliner, een nieuw te ontwikkelen duurzaam regionaal verkeersvliegtuig, zou in aanmerking kunnen komen.

Foto: PDL
Computeranimatie van een Fokker 50 in de kleuren van de Nederlandse Spoorwegen.

In het verleden zijn luchtverbindingen tussen Groningen en de Randstad nooit echt succesvol gebleken. VLM Airlines staakte vorig jaar zomer een directe lijndienst tussen Eelde en Schiphol vanwege tegenvallende passagiersaantallen. De luchtlijn moet daarom volgens het PDL onderdeel moeten gaan uitmaken van het openbaar vervoernet, bijvoorbeeld van de NS of van regionale busmaatschappijen.

“Voor de NS zou de NLL en soortgelijke luchtverbindingen een aanvulling kunnen zijn op het HSL-net en wel op de routes die een te kleine vervoersstroom hebben om de investering in HSL-spoor rendabel te maken.” De tarieven zullen vergelijkbaar zijn met die van een hsl-verbinding, en 62 euro per enkele reis gaan bedragen.

Een obstakel kan volgens het PDL zijn dat in Nederland luchtvaart nog niet algemeen wordt beschouwd als openbaar vervoer en ‘regio-stimulerende luchtverbindingen’ tot op heden niet worden ondersteund. “Gekoppeld aan soms onvoldoende kennis van de voor- en nadelen van luchtvaart kan dit het onbevangen denken over deze innovatieve vorm van openbaar vervoer belemmeren en dat kan vertraging in de procesgang veroorzaken.”

Van onze redactie

Geef uw mening over de plannen voor de NLL via de poll, aan de rechterzijde van de op Luchtvaartnieuws.nl


Belangrijk nieuws: Nieuwe websites

U maakt waarschijnlijk veel gebruik van deze website; dat is geweldig!  De websites Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws worden in de loop van 2024 vernieuwd. Wij zijn erop gebrand meer nieuws te bieden en daarnaast uw gebruikerservaring met deze nieuwe websites te maximaliseren!

Wij zijn een fundraising gestart en vragen u om een kleine gunst om ons te helpen de best denkbare websites te bouwen. Doneer bijvoorbeeld eenmalig €15 als begunstiger. En/of neem een voordelig abonnement.

 

Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen