NEW YORK - De olieprijs ging dinsdag (25 mei) opnieuw scherp omlaag door groeiende zorgen over de schuldencrisis in Europa. Handelaren vrezen dat de drastische bezuinigingsmaatregelen die overheden moeten doorvoeren de economische groei zullen remmen. Dat heeft weer tot gevolg dat de vraag naar olie afneemt.
Ook de euro die flink in waarde daalde drukte op de prijs van olie, die wordt afgerekend in dollars. De prijs voor een vat Amerikaanse ruwe olie (van 159 liter) dook tijdens de middaghandel 3,4 procent omlaag tot 67,86 dollar. Op de valutamarkt noteerde de euro 1,2210 dollar. Bij het sluiten van de Europese beurzen maandag stond de Europese munt nog op 1,24 dollar.
Bank of America verlaagde dinsdag zijn verwachting voor de vraag naar olie voor 2010. Het bankconcern voorziet nu dat de vraag met slechts 1,5 miljoen vaten per dag zal toenemen. Eerder ging de bank uit van een groei met 2 miljoen vaten per dag. Bank of America verwacht dat de economische groei in de tweede helft van het jaar afneemt door een afname van de consumentenbestedingen en investeringen door het bedrijfsleven.
Kerosine
De prijs van olie hangt samen met de prijs die luchtvaartmaatschappijen betalen voor kerosine. De fluctuerende brandstofprijzen hebben de afgelopen jaren voor een groot deel de prestaties van de vliegbedrijven bepaald. Diverse ondernemingen sneuvelden als gevolg van de dure olie.
Luchtvaartcombi Air France-KLM maakte vorige week bekend honderden miljoen te hebben verloren met hedgen, waarbij een deel van de benodigde brandstof vooraf tegen een vaste prijs wordt ingekocht. Als de daadwerkelijke prijs van de olie na het vastleggen van de prijs lager uitvalt dan voorzien, geven de bedrijven meer uit dan nodig was geweest. In tijden van stijgende olieprijzen besparen de luchtvaartmaatschappijen juist geld met hedgen.
Air France-KLM heeft voor het lopende boekjaar 58 procent van de benodigde brandstof al ingekocht.
(c) Reismedia / ANP
Ook de euro die flink in waarde daalde drukte op de prijs van olie, die wordt afgerekend in dollars. De prijs voor een vat Amerikaanse ruwe olie (van 159 liter) dook tijdens de middaghandel 3,4 procent omlaag tot 67,86 dollar. Op de valutamarkt noteerde de euro 1,2210 dollar. Bij het sluiten van de Europese beurzen maandag stond de Europese munt nog op 1,24 dollar.
Bank of America verlaagde dinsdag zijn verwachting voor de vraag naar olie voor 2010. Het bankconcern voorziet nu dat de vraag met slechts 1,5 miljoen vaten per dag zal toenemen. Eerder ging de bank uit van een groei met 2 miljoen vaten per dag. Bank of America verwacht dat de economische groei in de tweede helft van het jaar afneemt door een afname van de consumentenbestedingen en investeringen door het bedrijfsleven.
Kerosine
De prijs van olie hangt samen met de prijs die luchtvaartmaatschappijen betalen voor kerosine. De fluctuerende brandstofprijzen hebben de afgelopen jaren voor een groot deel de prestaties van de vliegbedrijven bepaald. Diverse ondernemingen sneuvelden als gevolg van de dure olie.
Luchtvaartcombi Air France-KLM maakte vorige week bekend honderden miljoen te hebben verloren met hedgen, waarbij een deel van de benodigde brandstof vooraf tegen een vaste prijs wordt ingekocht. Als de daadwerkelijke prijs van de olie na het vastleggen van de prijs lager uitvalt dan voorzien, geven de bedrijven meer uit dan nodig was geweest. In tijden van stijgende olieprijzen besparen de luchtvaartmaatschappijen juist geld met hedgen.
Air France-KLM heeft voor het lopende boekjaar 58 procent van de benodigde brandstof al ingekocht.
(c) Reismedia / ANP