BERLIJN - Het is al veertig jaar het grootste transportvliegtuig in de vloot van de U.S. Air Force: de Lockheed C-5 Galaxy. En het zal nog wel even duren voordat het viermotorige toestel met pensioen wordt gestuurd. Sterker nog: met nieuwe motoren en moderne avionica begint de C-5 als C-5M Super Galaxy aan een tweede jeugd.
De Galaxy is sinds juni 1970 - deze maand dus precies veertig jaar - in actieve dienst bij de U.S. Air Force. Destijds was de C-5 ’s werelds grootste vliegtuig; later is die rol overgenomen door de Antonov An-124 en de An-225 uit (toen nog) de Sovjetunie.
De C-5M Super Galaxy kan maximaal 130 ton lading vervoeren. Van de 111 overgebleven C-5’s in de vloot van de U.S. Air Force zullen er uiteindelijk 52 worden omgebouwd tot Super Galaxy.
De nieuwe GE CF6-80C motoren (ook gebruikt op de Boeing 767) waarmee de toestellen worden voorzien zorgen voor 22 procent extra vermogen, minder geluidsoverlast én een lager brandstofverbruik. Hierdoor worden forse kostenbesparingen gerealiseerd, die in de loop der jaren kunnen oplopen tot miljarden dollars.
Tijdens luchtvaarttentoonstelling IlA 2010 in Berlijn nam een op Dover Air Force Base gestationeerde C-5B van de U.S. Air Force deel aan de static show. Dit toestel was wel al voorzien van een nieuwe cockpit, maar had nog niet de nieuwe CF6-motoren.
Bekijk foto’s van dit toestel op
Van onze redactie
De Galaxy is sinds juni 1970 - deze maand dus precies veertig jaar - in actieve dienst bij de U.S. Air Force. Destijds was de C-5 ’s werelds grootste vliegtuig; later is die rol overgenomen door de Antonov An-124 en de An-225 uit (toen nog) de Sovjetunie.
De C-5M Super Galaxy kan maximaal 130 ton lading vervoeren. Van de 111 overgebleven C-5’s in de vloot van de U.S. Air Force zullen er uiteindelijk 52 worden omgebouwd tot Super Galaxy.
De nieuwe GE CF6-80C motoren (ook gebruikt op de Boeing 767) waarmee de toestellen worden voorzien zorgen voor 22 procent extra vermogen, minder geluidsoverlast én een lager brandstofverbruik. Hierdoor worden forse kostenbesparingen gerealiseerd, die in de loop der jaren kunnen oplopen tot miljarden dollars.
Tijdens luchtvaarttentoonstelling IlA 2010 in Berlijn nam een op Dover Air Force Base gestationeerde C-5B van de U.S. Air Force deel aan de static show. Dit toestel was wel al voorzien van een nieuwe cockpit, maar had nog niet de nieuwe CF6-motoren.
Bekijk foto’s van dit toestel op
Van onze redactie