FARNBOROUGH - Boeing heeft dinsdag opnieuw een grote order in de wacht gesleept voor de Boeing 737 MAX. Het Amerikaans/Ierse leasing bedrijf GECAS kondigde op de Airshow in Farnborough een bestelling aan voor 75 toestellen van het type 737 MAX, de vernieuwde versie van de aloude 737. Het gaat om een 'commitment', nog geen 'firm order'. GECAS wil ook nog eens 25 737-800’s van de huidige 737-generatie aanschaffen.
Het is de tweede grote order voor Boeing in Farnborough; gisteren bestelde het Amerikaanse leasebedrijf ALC een gelijk aantal van 75 Boeing 737 MAX’s.
Hoewel het bij GECAS om een ‘commitment’ gaat en geen ‘firm order’, zoals bij ALC, zijn Boeing en GECAS ervan overtuigd dat de deal binnenkort zal worden beklonken. “GECAS is marktleider op het gebied van het leasen en financieren van vliegtuigen”, zei directeur Ray Conner van Boeing Commercial Airplanes. “Het management van GECAS begrijpt hoe belangrijk het is een geavanceerd toestel als de Boeing 737 MAX in de vloot te hebben om aan de wensen van zijn klanten te kunnen voldoen.” De CEO van GECAS, Norman Liu koos zijn woorden iets voorzichtiger: “De 737 MAX is een goede aanvulling voor onze portefeuille van vliegtuigen.” GECAS runt een vloot van 1.700 toestellen.
Boeing lanceerde vorig jaar augustus de 737 MAX, nadat de grote concurrent Airbus een jaar eerder met een nieuwe variant van de Airbus A320 was gekomen onder de naam A320neo. Het aantal orders voor de ‘neo’ liep zo snel op - tot bijna 1.500 op dit moment - dat Boeing wel met een reactie moest komen. De 737 MAX heeft onder meer nieuwe motoren en vleugeltips.
Acht procent zuiniger
Boeing claimde aanvankelijk dat de MAX dertien procent zuiniger zou zijn dan de ‘oude’ Airbus A320 en drie procent zuiniger dan de neo. In Farnborough deed Boeing er nog een schepje bovenop. Volgens Joe Ozimek, directeur marketing voor de MAX, zijn technici van zijn bedrijf erin geslaagd het gewicht (operating empty weight) van de MAX verder terug te brengen, waardoor het toestel een groter bereik (range) heeft gekregen. De MAX zou nu acht procent zuiniger zijn dan de neo. De praktijk zal moeten uitwijzen of dat klopt. Airbus zegt dat de neo in 2015 operationeel zal zijn, de MAX volgt volgens Boeing twee jaar later.
Ozimek rekent erop dat dit jaar het getal van duizend ‘firm orders’ voor de MAX wordt gehaald. Met de bestelling van ALC van maandag staat de teller nu op ruim 600.
Door Lolke van der Heide
Air Lease Corporation kiest na A320neo ook voor 737 MAX
Nieuwsdossier Farnborough 2012