Delta Air Lines doekt regionaal dochterbedrijf Comair op

27 juli 2012 - 17:32

ATLANTA - Delta Air Lines trekt de stekker uit haar regionale dochterbedrijf Comair. De maatschappij houdt op 29 september na ruim 35 jaar op te bestaan, zo maakte Delta vrijdag bekend. Groot zijn de gevolgen van het opdoeken van Comair niet: de maatschappij neemt één procent van de totale netwerkcapaciteit voor haar rekening.

Het routenetwerk van Delta Air Lines zal dan ook niet lijden onder het staken van de activiteiten van Comair, belooft Delta. De maatschappij zegt de flexibiliteit te hebben het verlies van de Comair-operaties op te vangen. De thuisbasis van de maatschappij, die vliegt onder de vlag van Delta Connection, is Cincinnati-Northern Kentucky International Airport. Die luchthaven blijft volgens Delta een belangrijke rol spelen in het routenetwerk.

Het eind van Comair is een gevolg van een reorganisatie van de regionale vliegactiviteiten door Delta. De maatschappij wil het aantal regional jets met maximaal vijftig stoelen terugbrengen van 350 nu naar 125 of minder in de komende jaren. In plaats daarvan voegt Delta 88 van Southwest geleasde Boeing 717’s en 70 extra toestellen met 76 stoelen aan de vloot toe.

Door de sterk gestegen brandstofprijzen is het vliegen met deze kleine, verouderde toestellen niet langer rendabel. In het geval van Comair gaat het om Bombardier CRJ100/200’s. Van dat type heeft de maatschappij er zestien in dienst, naast 28 grotere CRJ700/900’s. Met alleen die toestellen in de vloot zegt Comair niet langer rendabel te kunnen opereren.

Van onze redactie

Delta sluit deal met piloten en kiest voor grotere toestellen
Southwest stalt Boeing 717's van AirTran bij Delta Air Lines (members)

Copyright Reismedia BV 2025 - Cookieinstellingen