MAASTRICHT - De Provinciale Staten van Limburg bespreken vrijdag de toekomst van Maastricht-Aachen Airport (MAA). De luchthaven kampt met grote financiële problemen en lijkt zonder hulp van buitenaf niet te kunnen overleven. Op het Rijk hoeft MAA niet te rekenen, dus is alle hoop nu gevestigd op de provincie.
Bovendien heeft de luchthaven ongeveer tien miljoen euro aan provinciale subsidie op oneigenlijke wijze gebruikt. Dit heeft een woordvoerder van de provincie Limburg donderdag tegen NRC Handelsblad bevestigd. De subsidie van de provincie, bestemd voor investeringen in de luchthaven, werd besteed aan grond, financiering van kantoorpanden en de aankoop van een hotel. Ook dekte de directie enkele malen een exploitatietekort uit de subsidiepot.
MAA is sinds 2004 in handen van Omniport, een Britse investeringsmaatschappij. Bij de privatisering ontving MAA 48,2 miljoen euro aan subsidie voor investeringen, omdat er jarenlang geen onderhoud was gepleegd door het rijk en de provincie.
Spagaat
De Provinciale Staten van Limburg zitten nu in een spagaat: geen steun meer verlenen betekent het einde van MAA en weggegooide subsidie. Maar een nieuwe financiële injectie geeft geen garantie op succes. En de vraag is ook: wordt het geld ditmaal wel goed besteed?
Directeur Jan Tindemans van MAA heeft al toegezegd dat de luchthaven de verkeerd aangewende subsidie alsnog wil terugwinnen door aandelen in het bedrijventerrein, de kantoren en het hotel te verkopen. Tindemans rekent er verder op dat MAA zal overleven.
Het aantal passagiers steeg de afgelopen jaren, dankzij de de vestiging van een basis door Ryanair. Maar het vrachtvervoer, waar MAA van oudsher van afhankelijk is, zit in een een dal. In 2012 realiseerde de luchthaven een vrachtvolume van 75.000 ton, een afname van achttien procent ten opzichte van 2011.
Van onze redactie