Bangkok Airways: Koh Samui - Phuket, 7 februari 2014

20 februari 2014

Na een heerlijke week op Koh Samui vlogen we op 7 februari 2014 met Bangkok Airways door naar Phuket (HKT). Deze vlucht(PG253) werd uitgevoerd met een ATR 72-500 in een single class uitvoering, met een 2-2 stoelopstelling. Voor onze zoon van twee jaar was dit zijn eerste vlucht met een propellervliegtuig, wat hij erg spannend vond. Voor mijzelf was het ook al weer een tijdje geleden dat ik voor het laatst met een propellertoestel had gevlogen.

De tickets voor deze vlucht had ik in november 2013 via de website van Bangkok Airways geboekt. Bij de boeking had ik stoelen 4B, C en D geselecteerd, net voor de vleugel. De standaard baggage allowance van Bangkok Airways is 20 kg. per persoon. Bij de boeking had ik voor 300 Thaise Baht (ongeveer 7 euro) per persoon 5 kg. extra bagage gekocht. Koh Samui Airport is een heel bijzondere luchthaven: halfopen lage gebouwen met rieten daken omringd door tropische tuinen. Dit zorgt voor een heel relaxte sfeer.

De schema vertrektijd was 12:40u. Toen wij ons om 11:15u bij de incheckbalies meldden, bleek dat de vlucht vertraagd was. Op de boarding passes die ons overhandigd werden, stond 13:05u als boarding tijd. We kregen direct ook vouchers van 300 Thaise Baht per persoon om eten en (niet-alcoholische) drankjes te kopen. Dit bedrag was ruim toereikend om een volledige maaltijd te bestellen in een van de restaurants op de luchthaven.

 

Tegen 13:00u meldden we ons bij gate 1. Hier bleek dat de vlucht pas om 14:00u zou vertrekken. 1 uur 20 minuten vertraging dus, terwijl de geplande vluchtduur maar 1 uur bedroeg. Vanaf de gate gingen we in een soort gemotoriseerde huifkar (zie foto) naar het platform, waar de ATR 72 geparkeerd stond. Aan de achterkant van het toestel konden we instappen in de krappe cabine, waarin ik nauwelijks kon staan. De bezettingsgraad van deze vlucht was bijna 100%.

Uiteindelijk vertrokken we om 14:10u. Tijdens de vlucht bood de captain omstandig zijn excuses aan voor de vertraging, zonder overigens de oorzaak hiervan te noemen. Hij gaf aan dat de vluchtduur 50 minuten zou zijn. Kort na vertrek deelde de crew aan iedere passagier een box met refreshments uit. Om 15:00u landden we na een rustige vlucht op het vliegveld van Phuket. Een bus bracht ons naar de domestic terminal, waar onze bagage al vrij snel op de band kwam.

 

Conclusie: hoewel Bangkok Airways absoluut de gunfactor heeft, vind ik een vertraging van anderhalf uur op een vlucht van 50 minuten wel erg veel. Zeker wanneer de oorzaak van de vertraging niet wordt gecommuniceerd. Hierdoor een magere 7 voor deze vlucht.

Naam inzender bij de redactie bekend

Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen