
Eind jaren tachtig van de vorige eeuw werd het de hoogste tijd om ook in de Nederlandse luchtvaart het aantal incidenten en ongelukken terug te brengen. De luchtvaart groeide als kool, net als het aantal ongelukken. Statistici berekenden dat er, als we met dezelfde snelheid zouden doorgroeien, rond 2020 wereldwijd iedere twee weken een vliegtuigongeval met dodelijke afloop zou plaatsvinden. Dat was natuurlijk volstrekt onacceptabel. Er kwam een nieuw doel. We gingen het aantal vliegtuigongelukken terugbrengen tot nul. Om dat te bereiken werden meerdere maatregelen genomen.
Allereerst werd nog harder gewerkt aan het verhogen van de technische betrouwbaarheid van vliegtuigen en motoren. Daarnaast lag de focus op de ontwikkeling van technische hulpmiddelen, zoals anti-botsingsapparatuur en nauwkeurige terreininformatie in de cockpit. Andere belangrijke elementen waren het ontwikkelen van standaardprocedures in de cockpit en gedragstraining voor piloten, de cockpit resource management training (CRM).
Lees als abonnee deze volledige en toekomstige columns van Jan Cocheret in Luchtvaartnieuws Magazine. Neem hier een voordelig abonnement.