China Eastern Airlines: Kunming - Guilin, 18 april 2007

18 april 2007
In China is het vliegtuig pakken vaak een betere optie dan lange ritten in de trein, dus een vlucht geboekt naar Guilin, in de provincie Guangxi. Alhoewel het vliegveld van Kunming bepaald geen prettige verblijfplaats is (nagenoeg geen plaatsen om te zitten en de smerigste toiletten die ik ooit op een internationale luchthaven heb gezien) was het vliegtuig erg nieuw en netjes.

Ik verwachtte een ouder toestel, maar na onze busrit vanuit de gate kwamen we aan bij een nagelnieuwe Boeing 737-700. Toen iedereen aan boord was van vlucht MU5741 werden de deuren gesloten en vertrokken we ruim tien minuten voor de geplande vertrektijd. Typisch Chinees: iedereen is er, dus waarom wachten? Overigens zou dit de enige van mijn Chinese vluchten worden die wél op tijd vertrok.

Wat me opviel is dat in China de regels in de luchtvaart wat minder scherp zijn dan in Europa. Vloeistoffen mogen, in tegenstelling tot hier, gewoon meegenomen worden aan boord. Ook bij het aanschouwen van de enorme hoeveelheden handbagage (sommige mensen leken te gaan verhuizen) bemerkte ik duidelijk een verschil met Europa. Ook het fasten seatbelt teken is in China niet heilig. Sommige passagiers vonden het nodig om tijdens de rit naar de startbaan gewoon rond te gaan lopen, hetgeen door een luid roepende stewardess onmiddellijk de kop in werd gedrukt.

Het vliegtuig was redelijk vol, en ik was dan ook blij met mijn plaats aan het gangpad. Uit het raam was niets te zien, aangezien bij rij 7 het raam ontbreekt. De bekabeling van het vliegtuig loopt daar door de romp. De cabinebemanning begon al snel met het verstrekken van de maaltijden. Een zeer smakelijk rijstgerecht zorgde voor de nodige maagvulling op deze korte vlucht, die nauwelijks een uur duurde. Het ontbreken van enig inflight entertainment vond ik vanwege die korte vluchtduur dan ook geen probleem.

Na de landing op Guilin meerden we snel af aan de gate. Deze vlucht bood voor mij voldoende waar voor mijn geld, en bespaarde me een treinreis van 22 uur.

Eindoordeel: 7

Klaas-Jan van Woerkom, redacteur Luchtvaartnieuws.nl

Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen