China Xinhua Airlines: Kunming - Beijing, 22 april 2007

22 april 2007
Op mijn weg naar Beijing verwachtte ik de gebruikelijke Boeing 767-300 van Hainan Airlines. Daardoor was ik ook blij om te zien hoe weinig mensen zich in de wachtruimte bij de gate bevonden. Een halfvolle vlucht betekent doorgaans lekker veel stoelruimte. Maar helaas, zo’n feest zou deze vlucht niet worden.

Als eerste bleek de vlucht een uur vertraagd, maar wanneer je in Kunming in de wachtruimte zit kom je dit als passagier niet te weten. Reden: er zijn geen borden met vertrektijden en ook de omroepinstallatie is niet zoals verwacht mag worden. Mij restte dan ook niets dan uit het raam kijken of het vliegtuig eraan kwam.

Toen de passagiers werden omgeroepen om naar de gate te gaan voor vlucht HU7166 bleek dat we in een bus moesten plaatsnemen om naar een afgelegen platform te gaan. Tegenover de hangaars stond een Boeing 737-700 van China Xinhua Airlines, een binnenlandse dochter van Hainan Airlines, op ons te wachten.

Eenmaal in het toestel bleek dat er chaotische taferelen waren ontstaan. Alle stoelen waren bezet, maar voor de vlucht van drie uur had iedereen redelijk wat handbagage meegenomen. Toen ik mijzelf naar de achterste regionen van het vliegtuig wurmde bleek dat een groot aantal passagiers, waaronder ondergetekende, hun handbagage niet kwijt konden in de bagagebakken en onder de stoelen.

Ik besloot mijn laptop uit mijn koffertje te halen en mijn nagenoeg lege koffertje dan maar alsnog als ruimbagage te laten inchecken. Om mij heen bevonden zich veel geïrriteerde passagiers die hetzelfde deden. Persoonlijk vond ik het hooguit vervelend, maar vol is vol, dus wat doe je eraan?

Eenmaal in de lucht was de rust weergekeerd en begon de cabinebemanning met het ronddelen van de maaltijden. Net zoals bij moedermaatschappij Hainan was het warme eten zeer smakelijk, met rijst en kip. Ook werden gratis drankjes aangeboden.

Het inflight entertainment bestond uit yoga-oefeningen die werden getoond op schermpjes in het plafond. Grappig om te bekijken, maar ik had liever iets anders gezien. Gelukkig kon ik mij verdiepen in de gratis Chinese en Engelse kranten die werden uitgedeeld.

We landden een uur te laat op Beijing, waar we wederom op een afgelegen platform werden neergezet. Vervolgens ging het met de bus richting terminal, waar de bagage tien minuten na aankomst van de band rolde.

Mijn cijfer voor deze vlucht: een 7. Ondanks het gedoe met de handbagage, waar helaas niet aan was te ontkomen, was de vlucht verder prima.

Klaas-Jan van Woerkom, redacteur Luchtvaartnieuws.nl.


Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2019