Jet Airways: Chennai - Brussel, 27 maart 2009

27 maart 2009
Na vier dagen werken in Chennai werd op 27 maart de thuisreis aanvaard, weer met Jet Airways, vlucht 9W 226 naar Brussel en weer een Airbus A330-200. De intercontinentale vluchten vanaf Chennai vertrekken allemaal middenin de nacht. Dus het vliegveld is helemaal tjokvol! Dat wist ik en dus was ik vroeg voor de grote massa op de airport. Ook nu weer via internet ingecheckt - dat werkt overigens in heel India en voor alle maatschappijen prima!

Vanwege de goede ervaring op de heenreis weer stoel 24a geclaimd. M'n beide tassen mochten mee in de cabine en vliegensvlug liep ik door alle securities, immigration en de hele rimram. Nog snel tax free wat gimmicks voor het thuisfront gescoord en dan de tijd doden met het lezen van een boek. En natuurlijk mensen kijken, mijn favoriete hobby op vliegvelden.

Het boarden was een feest van miscommunicatie. Normaal gaat het bij Jet Airways heel ordelijk: gezinnen met kleine kinderen, mensen die hulp nodig hebben, elite members en dergelijk mogen eerst en dan de rest op rijnummer naar binnen. Meestal gaat dat redelijk smooth maar deze keer dus niet. Een vriendelijke dame kondigde nog wel deze volgorde aan, maar vervolgens sjouwde iedereen meteen richting gate en werd zonder pardon doorgelaten. In no time stond de hele airbridge vol mensen en wat bleek: het toestel was nog niet schoon. Wachten dus...inclusief kleine kinderen en babies (wel ± 20 deze keer) die s nachts veel liever slapen (wie niet?) dan in een slurf staan wachten. Je snapt het wel: een geblèr en gejammer uit een opeengepakte massa in een slurf. Wat een gedoe.

Na vijftien lange minuten was het schoonmaken klaar en mochten we er in. Er was ook nog iets technisch aan de hand zodat we 3 kwartier te laat vertrokken. Maar de captain vertelde ons dat we een groot deel daarvan wel weer zouden inhalen. En zo geschiede: de geplande aankomsttijd (7.50) werd op een paar minuten na gehaald. Niets mis mee dus.

Goed en wel in de lucht toch eerst maar een maaltijd verorberen. Dat slaapt misschien beter. Glaasje wijn erbij, en opnieuw prima eten, drinken en service. Deze crew was duidelijk wel een team. En ze hadden elkaar echt nodig, want hoe vaak ze heen en weer moesten om andere maaltijden te halen, trollys te wisselen... volgens mij ging het erg inefficiënt. Maar ja, ik hoefde alleen maar stil te blijven zitten en alles te bekijken.

Ook nu natuurlijk prima IFE, maar ik heb het niet gevolgd. Na het eten m'n dekentje over getrokken, een kussentje in de kier tussen de hoofdsteun en de wand geprutst en toen begon het draaien. Tien uur is lang...een beetje dutten en dommelen (stom stom, ik had mijn slaappillen vergeten. Dat overkomt me niet weer!). Keurig de stoelriem over de deken en relaxen maar. Dat ging prima, als je je erbij neerlegt dat je toch niet veel slaapt. Van de ongeveer 20 kleine kinderen/babies sliepen er 18 goed. De andere twee deden hun best om de wedstrijd hard-huilen te winnen. De strijd bleef onbeslist... Wat was ik blij dat ze helemaal achterin zaten. Je zult er maar 10 uur naast zitten en jezelf langzaam knettergek zien worden. Niet grappig.

Gewoon rustig blijven en de dingen nemen zoals ze komen, dan gaat het het snelst voorbij. Twee uur voor aankomst werd een ontbijt geserveerd. Aardig was dat je zoveel kreeg als je maar wilde. Warme verse croissants, ze bleven ze aanslepen. Dus prima ontbeten! En ik moet zeggen: prima en vriendelijke flight attendants. Jong en sympatiek, gewoon erg goed. Op het IFE heb ik hoofdzakelijk de voortgang van de vlucht gevolgd. Da's eigenlijk niet zo handig want dan gaat het allemaal erg langzaam.

Even na achten stonden we op een regenachtig Brussel weer aan de grond. Deze vlucht scoort een 8.

Alleen handbagage, mooi vroeg op zaterdagmorgen en weer zeer snel door de douane. Toen nog met de Brussel Express bus naar Breda. Die zou om 10 uur vertrekken maar omdat ik de enige passagier was, gingen we om kwart voor 9 al rijden. Tsja, en dan ben je toch lekker op tijd weer thuis. Op zich dus een prima service deze bus. Als de site maar werkt. En of het een blijvertje is moet blijken, want tijdens mijn reis besloot het kabinet om de vliegtax af te schaffen. Daardoor wordt Brussel toch weer minder aantrekkelijk. Maar niet voor mij, want met regelmaat naar India biedt via Brussel betere verbindingen en betere vluchtkwaliteit dan vanaf Schiphol. Hulde aan Jet Airways, een uitstekend product voor een schappelijke prijs! En dat van die jankende kinderen kon Jet Airways ook niet helpen, toch?

W.J. Wezeman

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2019