Air France: Parijs CDG - Miami, 13 februari 2005

13 februari 2005
Omdat KLM niet zelf naar Miami vliegt, en ik toch de FD punten wil sparen, maar met de Franse divisie van het zelfde bedrijf gevlogen. En omdat Düsseldorf dichterbij huis is, dan graag vanaf Düsseldorf International, in vele opzichten comfortabeler dan vanaf Schiphol. Overstap in terminal 2 van CDG viel erg tegen, wat een drukte in een veel te kleine ruimte. Van EU naar international bovendien een lange rij voor de douane, zonder priority lane voor business class of elite passagiers.

Air France lounge in terminal 2C was erg groot en erg vol. Kwaliteit vergelijkbaar met KLM Crown Lounge op Schiphol. Ook eten en drinken van zelfde kwaliteit en keuze.

Boarden (vlucht AF094) verliep op tijd - te vroeg zelfs! - en daardoor miste ik de business class/priority boarding. Maar goed, op een vlucht van meer dan 9 uur kun je nog lang genoeg zitten.

Een andere vluchtverslag-collega verbaasde zich over de 'gewone' behandeling van platinum-elite passagiers. Helaas lijkt dit zowel bij KLM als Air France de standaard te zijn. Ik heb eigenlijk behalve pre-boarding en 125% extra punten nog nooit iets speciaals gehad aan mijn platinum-status. De 125% extra punten maakt echter een hoop goed. Bij Miles & More krijg ik slechts 25% executive bonus bij Lufthansa. Dus vorige week gratis op en neer met KLM naar de zon in Kaapstad voor 2 personen!

Comfort aan boord van de Air France Airbus A340-300 was van standaard business class niveau. Helaas niet de vernieuwde AF business class. Comfort erg vergelijkbaar met KLM World Business Class (zowel oud als nieuw - de KLM 777 is niet wezenlijk beter dan de oude 747). Ruime stoelen die redelijk ver achterover gaan, maar zeker geen slaapstoel mogen heten. Wel fijn dat opstelling in de A340 2-2-2 is, en niet zoals in de KLM 777 2-3-2.

Inflight Entertainment (IFE) is onder de maat. Ondanks dat films on-demand zijn, is het scherm erg klein en de selectie erg beperkt. Sennheiser koptelefoons zien er goed uit, maar hebben geen noise cancellation.

Service is goed, met name door de erg vriendelijke en behulpzame cabin crew. Nederlandse cabin attendant vindt het erg leuk dat er op deze vlucht een aantal Nederlandse passagiers zijn, en geeft ons een (lichte) voorkeursbehandeling. Eten en drinken zijn echter onder de maat voor business class. Speciaal de beperkte wijnselectie verdient aandacht. Een Franse airline zou toch het beste wijnaanbod moeten hebben! Nee, dan doet de KLM het toch beter.

Vlucht vertrekt keurig op tijd om 16:40 uur. Weinig turbulentie en een directe route naar Miami. Landing op tijd rond 21:00 uur 's avonds. Priority-disembarking (in de US erg belangrijk!) zorgen er voor dat ik als een van de eersten bij de douane kon zijn, dus niet een uur in de rij. Left index finger, right index finger, look in the camera, stempel in paspoort en wegwezen.

Kortom: prima comfort, maar niets speciaals. Continental Airlines blijft mijn favoriet op C-class AMS-USA routes. Cijfer: 7

R. Timmermans


Belangrijk nieuws: Nieuwe websites

U maakt waarschijnlijk veel gebruik van deze website; dat is geweldig!  De websites Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws worden in de loop van 2024 vernieuwd. Wij zijn erop gebrand meer nieuws te bieden en daarnaast uw gebruikerservaring met deze nieuwe websites te maximaliseren!

Wij zijn een fundraising gestart en vragen u om een kleine gunst om ons te helpen de best denkbare websites te bouwen. Doneer bijvoorbeeld eenmalig €15 als begunstiger. En/of neem een voordelig abonnement.

 

Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen