British Airways: Amstedam - Miami, 30 april 2013

24 mei 2013

Dinsdag 30 april vlogen wij als gezin met z’n drieën van Amsterdam naar Miami in de economy classe met een overstap in Londen Heathrow. In Miami zouden wij een aantal dagen blijven om vanaf daar door te vliegen naar Cancun. De vlucht van Schiphol naar Heathrow werd als AA6435 met een A319 door British Airways uitgevoerd, de vlucht van Heathrow naar Miami werd als AA6162 met een B747-400 ook door British Airways uitgevoerd. De tickets waren al enige tijd geleden via American Airlines geboekt, maar wij hoopten toch nog een gedeelte van de feestelijkheden rond de troonwisseling op Schiphol te kunnen volgen. Omdat wij dichtbij Schiphol wonen was het niet nodig om vroeg op te staan, maar vanwege de meivakantie wilden wij toch op tijd aanwezig zijn.

Bij de incheckbalie van British Airways wilden wij vanwege de overstap persoonlijk inchecken, maar wij werden dringend verwezen naar de selfservice punten. Deze bleken voor ons niet te werken, omdat wij een overstap hadden in Londen, zodat we alsnog terug naar de incheckbalie moesten. Verder verliep het inchecken snel en konden we door de douane, waar het ook niet zo heel druk was. Helaas was er achter de douane weinig aandacht voor de troonwisseling, door een storing was het ook niet mogelijk deze op beeldschermen te volgen. Voor het instappen hadden we dus nog tijd genoeg om even rond te kijken, koffie te drinken en rustig naar het vliegtuig te lopen.

Het instappen begon op tijd en hoewel het vliegtuig helemaal vol zat, vertrokken we keurig op tijd. Via de Polderbaan stegen we op en na een korte vlucht met wat drinken en een snack landden we op Heathrow. Vrij snel stonden we daarna al aan Terminal 5. Een vlucht zonder bijzonderheden. Wat wel opvalt is hoe beleeft en voorkomend het Britse personeel is, erg prettig. De overstap op Heathrow was verder erg eenvoudig, we konden in het hoofdgebouw van T5 blijven, we hoefden niet naar een van de pieren. De koffers gingen automatisch door en wij waren ook al ingecheckt. Ook hier tijd genoeg om even wat te drinken en te genieten van het uitzicht vanuit de vertrekhal op de platforms en start- en landingsbaan. Hoewel erg druk is Terminal 5 een prettige plek om op de volgende vlucht te wachten. Ook hier begon het instappen op tijd en verliep alles ordelijk, zodat ook de vlucht naar Miami op tijd vertrok. De vlucht verliep verder uitstekend, alle systemen werkten goed, er was tijd voor een film, de catering was prima, het personeel vriendelijk. Bijna de gehele vlucht was boven zee met nagenoeg geen turbulentie. Ruim voor schematijd, vlak voor de landing vlogen we over Miami Beach het vasteland weer over, langs het vliegveld om vervolgens met een grote bocht richting het oosten te landen. Helaas bleek de gate waar ons vliegtuig naar toe moest nog niet klaar te zijn volgens de gezagvoerder, maar dit zou maar kort duren. Helaas duurde het uiteindelijk bijna drie kwartier voordat het vliegtuig bij de juiste gate kon parkeren en wij het vliegtuig konden verlaten. De gezagvoerder hield ons wel keurig om de vijf minuten op de hoogte, maar dit was natuurlijk wel vervelend.

Na het uitstappen volgde een uitermate lange wandeling door het kale en lelijke gangenstelsel van het vliegveld van Miami om vervolgens uit te komen in de douanehal waar we achteraan in de rij konden aansluiten. Bijna anderhalf uur later waren we dan eindelijk aan de beurt, waar tot onze verbazing onze vingerafdrukken niet werden opgenomen en er ook geen foto werd gemaakt. Snel een stempel en doorlopen dus. Bij de bagageband bleek onze bagage al van de band afgehaald te zijn, maar één van onze koffers ontbrak. Een medewerkster van de bagageafhandelaar stond ons al op te wachten en wist ons te vertellen dat deze koffer in Londen was achtergebleven, en de volgende dag zou worden nabezorgd in ons hotel. Gelukkig was de koffer niet zoek. Na het opgeven van onze hotelgegevens en het ontvangen van een voucher moesten wij op zoek naar de balie van British Airways om deze voucher in te leveren voor een bedrag van $50,- ter compensatie. Na ontvangst konden we dan eindelijk onze huurauto ophalen om naar ons hotel te rijden. Helaas moesten wij hier ook weer ruim een uur wachten in de rij voordat wij werden geholpen. Gelukkig werd wel de ontbrekende koffer aan het einde van de volgende dag bij het hotel afgeleverd. Waardering: Schiphol een lage 7 voor het ontbreken van aandacht aan de troonswisseling, de vluchten van British Airways een 8, Heathrow T5 een 8 en tot slot het vliegveld van Miami, inclusief de douane en het autoverhuurcentrum een 1.

D. Harting


Belangrijk nieuws: Nieuwe websites

U maakt waarschijnlijk veel gebruik van deze website; dat is geweldig!  De websites Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws worden in de loop van 2024 vernieuwd. Wij zijn erop gebrand meer nieuws te bieden en daarnaast uw gebruikerservaring met deze nieuwe websites te maximaliseren!

Wij zijn een fundraising gestart en vragen u om een kleine gunst om ons te helpen de best denkbare websites te bouwen. Doneer bijvoorbeeld eenmalig €15 als begunstiger. En/of neem een voordelig abonnement.

 

Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen