Voor een jaarlijkse vergadering vloog ik eind november naar Londen. Omdat ik twee jaar geleden de Kersttijd in Londen met de overvolle metro’s behoorlijk vervelend vond - het was zelfs onmogelijk om bepaalde metrohaltes vanaf straatniveau te betreden door de lange wachttijden daar - besloot ik om een handige oplossing te zoeken.
De locatie van de vergadering bleek dit jaar op loopafstand van Victoria Station. Vanaf dit station is er een zeer goede treinverbinding met London Gatwick. Omdat ook British Airways prijstechnisch zeer interessant was, werd de reis geboekt. Amsterdam - London Gatwick met een Boeing 737-400 van British Airways (vlucht BA2765).
Misschien omdat mijn vlucht redelijk laat vertrok vanaf Schiphol, namelijk kort na negen uur ’s avonds, was het zowel op de luchthaven als op het vliegveld zeer rustig. De security kende geen wachtrijen en het boarden begon ruim een half uur voor vertrek.
Ik had zelf tien pond betaald om een plaats bij de nooduitgang te bemachtigen, 12F, dat zoals iedere andere stoel in het toestel met mooi blauw leer bekleed was. Het toestel was voor mijn gevoel al wel wat ouder, maar het haperde nergens aan.
Na het opstijgen kwam het vriendelijke personeel langs met nootjes en chips en kregen we meteen twee drankjes naar keuze. Hoewel ook sterke drank tot de mogelijkheden behoorde, liet ik het bij een sapje. Door het lage aantal passagiers bleek er zelfs nog tijd over voor een derde drankje en werden de resterende versnaperingen uitgedeeld aan geïnteresseerde passagiers.
Binnen de kortste keren vlogen we natuurlijk weer boven Engeland en landden we keurig op tijd in Londen. De wandeling naar de douane was behoorlijk lang over een uitgestorven maar keurig vliegveld. Toen ik ruim een half uur later in hartje Londen was, bleek de keuze voor BA een prima oplossing.
Ook easyJet vliegt vanaf Amsterdam naar Gatwick. Ook met deze vliegmaatschappij heb ik geen slechte ervaringen, maar de minimale meerprijs van BA zorgde ervoor, dat ik toch voor de laatste maatschappij koos. Geen onmenselijke toestanden bij de M-gates op Schiphol en een consumptie aan boord.
M. Verhagen