Op 28 februari 2013 vloog ik samen met twee collega's voor een beursbezoek, gecombineerd met een dagje teambuilding, naar Londen. Normaal gesproken vlieg ik met prijsvechters maar in dit geval heb ik bewust gekozen voor full service maatschappij Cityjet. Ryanair was op het moment van boeken (in november) voor een retourvlucht slechts 40 euro pp goedkoper. Daar komt dan nog twee keer 6 euro creditcardtoeslag en vervoer vanaf Stansted bij. Als je dan bij Excel, pal naast London City, moet zijn is de keuze snel gemaakt.
De Cityjet route tussen Eindhoven en London City wordt met een Fokker 50 van de VLM gevlogen voor AirFrance met KLM codesharing. Na een vlotte checkin, door de douane en kort wachten konden we snel aan boord. Zowel van de buitenkant als de binnenkant zie je totaal niet dat deze Fokker 50 met registratie OO-VLF toch alweer 22 jaar oud is. Een nieuwe lik verf en een nieuw interieur doen wat dat betreft wonderen.
Het was niet druk in het vliegtuig en de bemanning was uitermate vriendelijk. Ook over de service was ik ronduit tevreden. Men kwam tijdens deze korte vlucht van nog geen uur twee keer langs met koffie, thee of water en een chocoladebroodje of croissant. Tussendoor werden er nog echte Belgische chocolaatjes uitgedeeld. Goed, de Fokker 50 is natuurlijk een wat lawaaierig toestel maar vervelend was dat niet.
Na de schitterende stijle approach op London City, Runway 09 over de stad heen, door een missed approach twee keer te hebben kunnen meemaken maakte de Fokker een zachte landing en konden we snel uitstappen.
De terugvlucht 's avonds was een stuk drukker. Al bij het inchecken gaf de baliemedewerkster aan dat we geen zitplaatsen meer konden kiezen omdat de vlucht volgeboekt was. Dat bleek ook wel in het toestel. Er waren slechts 2 van de 50 stoelen niet bezet en in verband met de gewichtsverdeling moesten op verzoek van de captain twee mensen van achteren naar de twee vrije stoelen voorin de Fokker verkassen.
Ondanks de drukte was ook tijdens de terugvlucht de service top. Niemand kwam iets te kort en het cabinepersoneel was uitermate vriendelijk. Ook nu weer werd er twee keer rondgegaan met een hapje (een sandwich of wat zoutjes) en een drankje. Daar tussenin opnieuw de Belgische chocolaatjes. Aan die kleine attentie zie je dan toch echt dat het nog een Belgische maatschappij is waarmee je vliegt.
Na een rustige vlucht van net iets meer dan een uur landde het toestel op baan 04 in Eindhoven. Na een long rollout konden we de Fokker snel verlaten en weer door de douane gaan. Ik heb deze vlucht zuiver positief ervaren, geen enkele op- of aanmerking op de vluchtuitvoering.
Ik beoordeel de heenvlucht met een 9 en de terugvlucht met een 8,5.
G. Heeres