Op maandag 11 maart zou ik met de LH2766 van 07.10 uur van Düsseldorf naar Dresden vliegen. Op zondagavond 10 maart laat kreeg ik per SMS van Lufthansa het bericht door dat deze vlucht gecanceld was. Naar bleek waren alle binnenlandse vluchten vanaf Düsseldorf in Duitsland gecanceld in verband met de staking van het bewakingspersoneel voor de zoveelste keer in korte tijd.
Hulde aan Lufthansa, ongevraagd hadden ze voor mij al een alternatief geregeld. Via internet kon ik een treinkaartje van de Deutsche Bahn afdrukken die mij van het vliegveld van Düsseldorf naar Dresden Hbf. zou brengen. Met slechts één overstap van ICE 541 op IC 2043 in Hannover en vertrek om 05.01 vanaf het station van het vliegveld zou ik alsnog om 11.29 in hartje Dresden zijn. Dit klopte allemaal wonderwel. Met slechts 3 minuten vertraging stond ik om 11.32 op het perron in Dresden Hbf. Uiteraard moest ik toen nog naar het vliegveld van Dresden om mijn huurauto op te halen.
Ik kan niet anders zeggen dat de Lufthansa mij op tijd en correct geïnformeerd had en een adequate oplossing geboden had. In de trein heb ik nog goed kunnen werken en bellen, zodat de tijdschade redelijk mee viel.
Vliegen: ditmaal niet te beoordelen, Lufthansa een 10! Deutsche Bahn een 8 (het zou net iets harder mogen dan de 200 km/h met de ICE). Veiligheidspersoneel van Düsseldorf een hele vet 0. Vecht je problemen uit met de belanghebbende, maar doe dit niet over mijn rug ik heb echt geen enkel begrip voor de Duitse vakbonden die dit soort dubieuze acties opzetten.
Op de 12de vloog ik terug met de Lufthansa LH 2773 van 17.10 uur (B737-500, stoel 7C) ditmaal geen gecancelde vlucht maar een vertraagde vlucht vanwege de overvloedig vallende sneeuw. Ook hier alles weer buiten de schuld van Lufthansa om. Het was wel weer een spectaculair gezicht om alle baanvegers, blazers, sproeiers en schuivers permanent in actie te zien. Een leuk detail was dat de strepen van de parkeerplaats van het vliegtuig aan de gate steeds door een mannetje met een handschuivertje schoon werden gehouden. De service was standaard en correct. Het chocolade rijst reepje van MILKA werd al voor vertrek aangeboden omdat we toch weer tegengehouden werden, omdat de baan nogmaals geveegd moest worden. De piloten vertrouwde de baan nog niet toen we uiteindelijk weg mochten. Ze deden een soort van remproef: gaven vol gas en remden voluit en stopten. Na een kort moment wachten besloten ze als nog te vertrekken. Twee uur te laat kwam ik alsnog op Düsseldorf aan. Al met al weer een reis om snel te vergeten.
De vlucht verdient een 7 vanwege de vertraging waaraan niemand wat kon doen. Hulde aan de mannen en vrouwen van het vliegveld van Dresden die het koude werk voor de zoveelste keer dit jaar weer moesten uitvoeren.
E. Niemeijer