Hapag-Lloyd Express: Keulen/Bonn - Rome Ciampino, 22 januari 2004

22 januari 2004
Op zoek naar het goedkoopste vliegtarief naar Rome kwam ik uit op Hapag-Lloyd Express. Gelukkig is de luchthaven Keulen/Bonn vanaf mijn woonplaats in Noord-Limburg met het openbaar vervoer ongeveer net zo ver als Schiphol. Na anderhalf uur in de trein, een kwartier wachten en een stukje in de bus stonden we ruim op tijd in de moderne Terminal 2 van de luchthaven.

Vlucht HLX 3722 zou om 13.35 uur vertrekken, tegen 13.00 stonden we bij de gate. Er stond tot mijn verbazing nog geen toestel klaar, en even later volgde de mededeling dat de vlucht vertraagd was tot 14.00 uur. Uiteindelijk konden we pas instappen om 14.00 uur, en werden we in een bus naar het platform gebracht. Daar stond niet de verwachte Boeing 737 klaar, maar een van Germania Express in bruikleen gekregen Fokker 100 (D-AGPI). HLX gebruikt geen vaste stoelnummers, dus we kozen twee stoelen naast elkaar aan de linkerkant. Wat mij opviel was de comfortabele beenruimte in de Fokker 100.

Pas om 14.40 taxiede het toestel naar de startbaan. We draaiden de startbaan op, hoorden het geluid van de motoren achterin aanzwellen en….verlieten de baan weer op de eerstvolgende afslag. Nadat we weer op het platform geparkeerd stonden kwam de captain met de mededeling dat er ‘een computerprobleem’ was. Al snel kwamen een technicus en de vluchtmanager aan boord. We zagen de bemanning in een manual bladeren, maar het probleem kon niet worden opgelost. Om 15.30 uur kwam er een bus om de pakweg honderd passagiers op te halen. Eigenlijk hadden we nu al in Rome moeten zijn.

Even later waren we weer in de terminal. Om 16.00 deelde Hapag-Lloyd Express consumptiebonnen uit ter waarde van 4,50 euro per persoon. Ook werd meegedeeld dat er een nieuw vliegtuig geregeld zou worden. Deze arriveerde al gauw, maar er moest nog gewacht worden op een nieuwe bemanning. Uiteindelijk konden we om 16.50 voor de tweede keer boarden, nu in een Boeing 737-700 (D-AGEU) in de bekende gele taxikleuren van HLX. Hoewel het toestel er net uitzag, was de beenruimte verschrikkelijk. Gelukkig zat er niemand voor me, zodat ik mijn uitklaptafeltje nog net niet in mijn benen geduwd kreeg.

Toen we klaar zaten om te vertrekken kwam er nog meer slecht nieuws. Vanwege de drukte op Ciampino konden we pas om 17.48 vertrekken. De medepassagiers waren al zo gaar van het wachten dat er alleen maar om gelachen werd. Tijdens de vlucht dronken we nog een koffie voor twee euro. De service aan boord is verder vrij beperkt, maar het personeel is niet onvriendelijk. Wel zijn er beeldschermpjes, waarop helaas alleen maar reclame en het navigatiesysteem te zien is. Toen we eenmaal waren opgestegen verliep de vlucht uitermate vlot door een sterke tailwind, zodat we om 19.10 uur al landden op Ciampino.

Wat de vliegprijs betreft (50 euro per persoon) kun je niet al te veel verwachten wat service betreft, hoewel het me nog meeviel dat we tijdens het lange wachten consumptiebonnen kregen. Wel zou er wat meer informatie gegeven kunnen worden over de reden van de vertraging. Nu werden we als passagiers soms te lang onwetend gehouden. Groot minpunt vond ik de minimale beenruimte in de Boeing 737.

Mijn cijfer voor deze vlucht: 6

N.V. (naam en adres bekend bij redactie)

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2019