Iberia: Barcelona - Brussel, 21 september 2004

21 september 2004
Na een comfortabele heenreis (met zelfs een warme maaltijd) op maandagmiddag met SN Brussels Airlines arriveerde ik dinsdags om 15.10 uur op de luchthaven van Barcelona voor mijn terugreis; ditmaal voor een code share vlucht (SN 5278) van SN Brussels Airlines met Iberia.

Volgens mijn reisinfo moest ik voor 15.30 uur ingecheckt zijn (vertrektijd was 16.15 uur); zou dus geen probleem mogen zijn. Aangezien dit een code share vlucht was met moest ik wel bij Iberia inchecken. Binnengekomen trof ik echter lange rijen aan bij de incheckbalies (Spaanse efficiency zullen we maar zeggen). Oef… net op tijd ingecheckt en vervolgens weer op een drafje naar de gate aangezien men om 15.45 uur zou gaan boarden.

Mijn irritatieniveau loopt enigszins op als ik blijkt dat we pas om 16.15 uur beginnen met boarden. Al het gehaast voor niets. Maar goed, het is een Iberia-vlucht dus service verzekerd..dacht ik. Nu snap ik de slogan ‘in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst’.

Na een ruim een half uur vertraging alsnog de lucht in. De beenruimte bij Iberia gaat er trouwens ook niet op vooruit in de economy class, en dat voor een Airbus A320. Maar goed, de stewardessen zijn beleefd dus het zal wel goed komen. Nu maar wachten op het hapje en drankje. Als frequent flyer hecht je toch enigszins aan dit soort ‘verwennerijtjes’.

Tot mijn stomme verbazing duur het vervolgens bijna een uur voordat het cateringkarretje bij mijn stoel arriveert (stoel 27C). Vervolgens word ik gevraagd of ik iets wens? Blikje cola graag want ik verga ondertussen van de dorst. “Dat is dan 2,50 euro meneer!” Oké, mijn baas betaalt, maar toch. Wat de sandwiches kosten heb ik maar niet meer gevraagd.

Zo hard als SN Brussels Airlines vooruit is gegaan met de service is Iberia achteruit gegaan. Voor een economy retourticket van over de 400 euro mag je toch iets meer verwachten. Te krappe beenruimte voor iemand van 1.89 meter en betalen voor alle extras. Zelfs Virgin Express doet dit nog beter (afgezien van de te krappe beenruimte).

Als ik met SN Brussels Airlines vlieg, dan verwacht ik ook op de terugreis een vergelijkbare service, want daar betaal je tenslotte voor. Ik heb geboekt bij SN Brussels Airlines en niet bij Iberia.

Ik ga me toch als frequent flyer maar eens beklagen bij SN Airlines!

Rapportcijfer: 6-

Marcel van Enckevort

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2019