Nieuw in de KLM-dienstregeling: Buenos Aires non-stop. Op vrijdag 3 februari op weg naar Schiphol. Al vroeg, want met een vertrektijd van 10.10 moet je toch voor dag en dauw op Schiphol zijn. Wij stonden extra vroeg op: eerst lekker een half uurtje hardlopen. Dan is het straks makkelijker om 14 uur stil te zitten.
Op Schiphol grote drukte bij de incheck/dropoffbalies. Gelukkig konden wij businessclass vliegen en bij de aparte balies inchecken, daar is de bezetting altijd ruim en de wachttijd kort. Ook heel fijn dat Schiphol tegenwoordig een aparte rij bij de paspoortcontrole heeft voor businesspassagiers, waardoor vlot in de lounge en alle tijd voor een ontbijtje. De Crown Lounge blijkt op dat tijdstip op z’n drukst, veel (overstappende?) passagiers uit alle windrichtingen. Gelukkig is de nieuwe lounge zo ruim van opzet dat er voor iedereen een plekje te vinden is. De aanwezige kranten maken het wachten aangenaam.
Het toestel begon op tijd met boarden. Bij de gate stond een flinke rij voor de securitycontrole. Wederom als businessclasspassagier voorrang, en omdat de wachtruimte al leeg was, gelijk aan boord. Snel onze stoelen gevonden en ons geïnstalleerd met een glas champagne. De businesclass cabine heeft 5 rijen in een 2-3-2 opstelling. Wij hadden met opzet voor rij 3 gekozen, stoelen A en C, aan de raamkant. De voorste rij is ons te dicht bij de toiletten, de achterste rij geeft wel erg veel herrie van klappende kastjes in de galley. Dat bleek een goede keuze, het waren inderdaad erg rustige plaatsen. De securityafhandeling irriteerde het cabinepersoneel, daardoor liepen we een kleine vertraging op. Maar eenmaal aan boord snel los van de gate en direct via de Kaagbaan(korte taxi-tijd) de lucht in, de vertraging was alweer ingehaald.
Service aan boord: 14 uur is natuurlijk een enorme zit. We waren zeer benieuwd wat de KLM bedacht heeft om deze tijd door te komen. Dat bleek de service die op alle vluchten gebruikelijk is. Na take-off cocktails met nootjes en aansluitend een 3-gangen diner, een paar uur later broodjes kroket, rauwe groenten met hummus (lekker!) of ijs, en vlak voor de landing een lichte Indonesische maaltijd. Dat vonden wij voor deze vliegtijd wat karig.
Het eten was prima, zoals altijd. De wijn was uitstekend. Maar iedereen in de cabine werd na een uur of 10 vliegen onrustig en lustte wel wat. Toen duurde het nog ruim twee uur voor een lichte maaltijd werd geserveerd. In de tussentijd geen service ronden. Natuurlijk gaat iedereen lopen en drankjes halen in de galley en de voorraad koekjes en dergelijke plunderen. Alles was op! Hier had nog een ronde drankjes met iets te knabbelen tussendoor gekund. Suggestie, KLM?
Het personeel was overigens zeer prettig. Vriendelijk, behulpzaam en niet te populair. Leuk dat we meerdere keren met onze namen werden aangesproken.
Twintig minuten te vroeg aan de grond, zeer vlotte afhandeling op de luchthaven van Buenos Aires. Goed gedaan KLM. Vanwege de karige maaltijd en drankservice geven we deze vlucht een 7,5.
Amsterdam – Buenos Aires
03 feb 2012
KL 707
Boeing 777-200
Businesclass
Stoelen 3A & 3C
R. Picavet