Martinair: Amsterdam - Mallorca, 10 oktober 2007

10 oktober 2007
Ik wil graag een bijzonder vluchtverslag insturen. Betreft vlucht MP 3911 en MP 3912, beide uitgevoerd op woensdag 10 oktober 2007. Met Martinair in een vliegtuig bestickerd met de Jetix-figuren. Reisbestemming een dag naar Mallorca op en neer. Wie is de reisorganisator? Dat is Martinair zelf en het Rode Kruis. Wat gaan wij doen? Vijftig gehandicapte mensen van alle leeftijden een ongelooflijk dag je uit in hun leven bezorgen. Hoe gaat zo'n dag in het werk? Ik ga het u als een van de begeleidend vrijwilligers uitleggen .

Het begint met een intensieve voorbereiding door Martinair en het Rode Kruis. Het is immers niet niets om met een gezelschap van 50 gehandicapten ( ik haat deze term dus ik zal verder deze groep mensen ‘gasten’ noemen) en een 25 tal begeleiders alsmede een voltallige vluchtbemanning een dag weg te gaan binnen Europa. Het Rode Kruis selecteert de gasten. Daarbij zijn een aantal randvoorwaarden. Zij mogen niet zwaarder wegen dan 100 kg. Zij mogen alleen een opvouwbare rolstoel meenemen. Het liefst nog nooit in hun leven hebben gevlogen. En gedurende drie tot vier uur niet een toilet nodig hebben (dit vanwege het moeilijk gebruik maken van het toilet in het vliegtuig.) Verder regelt Martinair de gehele logistiek. Het vliegtuig dient te worden aangepast. Zo worden de eerste vijf rijen stoelen aan weerszijden van het vliegtuig verwijderd. Dit om een soort vrije vloer in het vliegtuig te maken. Verder worden er afspraken gemaakt met de security, douane en marechaussee. Zowel in Nederland als in Spanje (Palma de Mallorca). Verder dienen er Highloaders ter beschikking te zijn, om de rolstoelen in en uit het vliegtuig te krijgen.

Hoe gaat zo'n dag het werk? Het begint in een week voorafgaand met een briefing voor alle vrijwilligers van het Rode Kruis. Sommigen van hen hebben zelf nooit gevlogen! Daar wordt uitgelegd hoe de dag verloopt. Het is een strakke dag. Immers elke vertraging drukt op het totale dagprogramma. Reken maar uit: als wij een minuut per gast met een handeling verliezen is dit al 50 minuten op het dagprogramma. Nadat de taken zijn uitgelegd begint de dag zelf. Om 5.30 uur worden de gasten en vrijwilligers (die uit heel Nederland komen) op Schiphol verwacht.

Iedereen wordt voorzien van een boardingcard en vervolgens gaan 6 vrijwilligers al met de bemanning aan boord. Deze vrijwilligers gaan alle gasten die niet kunnen lopen in het vliegtuig uit de rolstoel tillen en in de stoel plaatsen. Natuurlijk bij het raam!!!. Daarna gaan alle vrijwillgers een soort ketting naar het vliegtuig vormen. De gasten worden door de paspoortcontrole geholpen en daarna nog op het toilet geholpen. Dit is de laatste mogelijkheid voor het toilet, omdat men in het vliegtuig niet in het smalle toilet kan worden getild. Vervolgens worden de gasten in hun rolstoel naar de slurf gereden. Bij de slurf vind de security check plaats. Vervolgens rijden vrijwilligers de rolstoelen tot bij het vliegtuig. Daar wordt rolstoel met gast het vliegtuig ingereden en wordt op de lege "laadvloer" de gast uit zijn rolstoel getild. Een collega tilt van achteren de gast aan de armen op en de andere collega staat voor de gast en tilt deze aan de benen op. Vervolgens lopen zij met de gast achterwaarts het gangpad van het vliegtuig in. Bij de rij aangekomen waar de gast moet zitten, wordt deze eerst op de eerste stoel geplaatst bij het gangpad. Sommige gasten zijn zo sterk in hun armen, dat zij zelf naar de raamplaats kunnen verplaatsen. Anders worden zij nog twee plaatsen getild. Ze worden zo getild, dat gelijk de veiligheidsriem wordt omgedaan. Vanwege het ene gangpad is er verder niemand meer aan boord, behalve de bemanning en de zogenaamde "tilploeg". Immers als het gangpad zou volstaan, lopen wij weer vertraging op. Inmmiddels is op de laadvloer de lege rolstoel in een zak gedaan en voorzien van de naam van de eigenaar alsmede zijn zitplaats. Tegenover de ingangsdeur van het vliegtuig is een andere deur geopend en daar wordt de lege rolstoel afgevoerd en middels een highloader naar benden getransporteerd en in het vliegtuig geladen. Deze vlucht moesten 24 mensen uit hun rolstoel worden getild en liepen de andere gasten zelfstandig of met behulp van krukken.

Nadat alle gasten zitten, komen alle andere vrijwilligers en genodigden en pers aan boord. Na een laatste telling stijgt het vliegtuig om 07.30 uur op. Tijdens de vlucht wordt een uitstekend ontbijt geserveerd en wordt door de piloot uitgebreide vluchtinfo omgeroepen. Tijdens deze vlucht bestaat de mogelijkheid om in de cockpit te kijken. Sommige gasten worden er naartoe getild. Men kan snel een vraag stellen en een foto maken, waarna de volgende gast op bezoek gaat bij de piloten. Vervolgens landt om 09.50 uur het vliegtuig in Spanje. Op het platform staan drie bussen, alsmede invalidenbusjes van het Rode Kruis. Uiteraard security en douane. Vervolgens gaan alle lopende passagiers van boord en gaan alle rolstoelen weer omhoog in het vliegtuig en wordt de gast uit zijn vliegtuigsteol in zijn rolstoel getild. Vervolgens gaat de rolstoel met gast in een highloader naar beneden op het platform en gaat deze in de aangepaste rolstoelbus.

Om 11.00 vertrekken wij van het vliegveld en maken een korte rondrit over een deel van het eiland. Om 12.00 uur aankomst bij een hotel. Daar moet iedereen uitstappen en wordt er door Capital Press een groepsfoto gemaakt, die aan het eind van de dag wordt meegegeven. Vervolgens kan iedereen naar het toilet en kan men genieten van een uitgebreid Spaans buffet. Om 13.00 uur gaat het gezelschap inclusief de bemanning naar de boulevard en strand. De bemanning duwt ook een rolstoel. Bij het strand tillen wij sommige gasten de zee in. De meeste hebben nog nooit in de zee gestaan.

Heel kort kan daarna nog bij een winkeltje een souvenir gekocht worden en gaan wij om 16.00 uur het programma in omgekeerde volgorde weer afwerken. Met de bus naar het vliegveld. De rolstoelgasten eerst weer het vliegtuig in tillen, daarna alle lopende gasten aan boord. Vervolgens stijgen wij rond 17.00 uur weer op richting Nederland. Onderweg weer mensen naar de cockpit tillen en wordt er een lichte maaltijd geserveerd. Rond 19.35 uur landen wij dan op Schiphol en wordt iedereen weer in zijn rolstoel getild en wordt de gehele groep naar het Martinair-gebouw gebracht, waar de afhalers staan te wachten en de groepsfoto wordt uitgereikt.

Na een dankwoord en speech van de directeuren van het Rode Kruis en Martinair gaat iedereen rond 21.30 uur naar huis. Dit jaar was het voor de 37e keer dat Martinair ondanks hun slechte jaar een vliegtuig met bemanning schonk. De bemanning gaat zoals gezegd vrijwillig mee. Tevens grote bewondering en respect voor de ladingmeester van Martinair Dick Riddersma die dit logistiek concept al 20 jaar uitvoert. Zoals vanzelf sprekend kunnen wij als gezonde mensen op elk moment van de dag vliegen, maar deze mensen slechts een dag in hun leven. Ik hoop dat deze vlucht nog in de lengte der jaren mag worden uitgevoerd. Wat mij betreft krijgt deze vlucht een dikke 10!

Rob Koster

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2019