
Weet je nog, vroeger? Business Class was iets waar je langs liep op weg naar je plek in rij 32, je neus ophaalde en dacht: wat een verspilling van ruimte, al die lege stoelen voorin. Je zat knus (zeg maar gerust: opgepropt) tussen huilende baby’s en mensen die hun schoenen uittrokken. De voorste cabine was een soort ziekenboeg, helemaal als je er langs liep en iedereen in slaapstand zag liggen. Maar dat is voorbij.
Vandaag de dag is Premium Economy of Business Class the place to be. En niet alleen voor de CEO of de beroemde zanger met een tv-programma. De cabines voorin zitten vol, zelfs op dinsdagmiddag naar Helsinki. De cijfers liegen er niet om: de vraag naar premium-stoelen groeide sinds 2019 met meer dan twintig procent, terwijl Economy maar een klein beetje toenam.
En geloof me, luchtvaartmaatschappijen zijn er maar wát blij mee, want die paar rijen voorin zorgen soms voor de helft van de winst van een hele vlucht. Emirates heeft zijn volledige vloot al bijna uitgerust met de Premium Economy en KLM heeft op de A330 na ook alles aangepast. En er komt straks zelfs meer beschikbaarheid op verre vluchten. De prijzen zijn - mits vroeg genoeg geboekt - redelijk betaalbaar, al merk ik wel dat ook hier weer vaak ‘misbruik’ wordt gemaakt van vraag en aanbod!
Hoe komt dat? Simpel. We willen meer comfort, meer ruimte en (laten we eerlijk zijn) meer champagne. Reizen is niet meer iets wat je ‘moet’, maar iets wat je beleeft. Millennials en Gen Z geven hun geld liever uit aan ervaringen dan aan spullen, en een full flat-stoel op weg naar Bangkok is zo’n ervaring. Tel daar het thuiswerken en remote in het buitenland werken bij op en je begrijpt ook waarom. De laptop kan open tijdens de vlucht, en je komt uitgerust aan. En ja, de pandemie heeft ons geleerd dat persoonlijke ruimte best belangrijk is.
Het gevolg? Luchtvaartmaatschappijen investeren als nooit tevoren in nieuwe cabines. Air New Zealand komt al met de Economy Skycouch waar je dus drie stoelen tot een bed maakt voor een redelijk bedrag. Suites met schuifdeuren zoals bij Lufthansa en SWISS met identieke stoelen in hun Business en First, chef-koks die de maaltijden samenstellen, betere wijnkaarten, het lijkt wel een sterrenrestaurant op tien kilometer hoogte. Economy daarentegen wordt steeds meer een reminder waarom je een volgende keer tóch die upgrade moet boeken.
Ik denk dat dit nog maar het begin is. De premiumcabine wordt de nieuwe standaard voor verre reizen. Je zult straks cabines zien die nog meer spelen met privacy, personalisatie en duurzaamheid. En eerlijk: ik vind dat heerlijk. Want als vliegen dan toch een luxeproduct wordt, laten we er dan ook echt van genieten. De glamour van vliegen komt terug, en ik ben er klaar voor, stoel 1A, champagne koud, gordel vast.
Ontvang een jaar lang 30% korting op het beste van Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws. Krijg onbeperkt toegang tot al het nieuws en de bijbehorende Apps. Ontvang tevens 12 maanden het Luchtvaartnieuws Magazine in de mail of op de mat.