Transavia: Amsterdam - Faro, 20 augustus 2012

14 september 2012

Op 20-8-2012 vlogen wij met HV755 van Amsterdam naar Faro voor onze welverdiende vakantie van 11 dagen. De Boeing 737-800 PH-HSF van Transavia.com vloog ons op maandagochtend om 05:10 naar Faro vanaf gate C05. We hadden de rijen 20 A t/m C en 21 A t/m D, net op de vleugel aan de achterzijde.

We checken altijd via het internet in zodat we snel onze bagage kwijt zijn. De dame achter de incheckbalie was uiterst aardig. Ze hielp ons goed en was wel in voor een grapje. Met een dikke big smile op de zeer vroege ochtend (3 uur). Om half 5 konden we boarden. Zoals gewoonlijk zijn we altijd 1 van de laatsten. Toen we onze paspoorten niet in onze hand hadden was de dame bij de gate zwaar gepikeerd. Veel mensen hadden de zelfde opmerking. Ze had vast last van haar maandelijkse probleem. Echt onvoorstelbaar.

Na heerlijk plaats te hebben genomen op onze stoelen kwam al snel de purser aan het woord. Die beter niet kon praten, want ze praatte zo zacht dat je er geen woord van verstond. Na vanaf C05 snel op de Kaagbaan gearriveerd te zijn konden we gelijk de lucht in. De kist had er ongelofelijk veel moeite mee om in de lucht te komen. Het leek wel of ik in een Boeing 747-400 zat.

De vluchtduur was 2:57. De service ging echt heel erg snel, tenminste de dames die achterin bedienden. Die vlogen door het toestel terwijl de dames voor aan het treuzelen waren. Na de zoutpannen bij Faro overgevlogen te zijn kwam de landing. Die was weer erg heftig. De rem werd heel erg ingedrukt. Daarna moest de kist naar Groningen dus ben benieuwd hoe het toen gegaan is. Maar fijn, we waren op onze bestemming. Vanuit de cockpit hebben we overigens geen woord vernomen. Bagage snel gepakt en naar ons hotel in Praia de Oura.

De PH-HSF is de op een na nieuwste kist van Transavia, met het speciale ‘Sky Interieor’. Het is een geweldig mooie en zeer ruime cabine. De kist ziet er erg lang uit. Door de bagagebakken in te laten klappen word het gangpad breder en oogt ruimer. Groot nadeel is dat de bagagebakken via een klik systeem weer omhoog gaan. Je opent de bak, trekt hem naar beneden en zit vast. Dan moet je op een speciale knop drukken zodat die weer omhoog gaat. Als er te veel inzit wil die niet meer omhoog. Dat was het geval in de rij naast ons. De steward en stewardess hebben erg veel lopen trekken om de bak omhoog te krijgen.

Van de nieuwe Transavia-stoelen krijg je een echte zweetkont van en als je een poos zit heb je snel een natte broek. Er waren veel die het zelfde probleem hadden. Het inflight-etertainment systeem is echt geweldig. Je ziet waar je vliegt van alle kanten met een heleboel informatie er bij. Zeer de moeite waard!!

Beoordeling:
Vlucht: 6 (wegens de bemanning)
Vliegtuig: 9,5 (op de bagagebakken na een plaatje)

G. Mennega

Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen