LAN Airlines: Santiago - Punta Arenas, 16 november 2006

16 november 2006
Aangekomen in de vertrekhal van Santiago was er een keuze uit 10 balies om in te checken. Omdat er geen wachtende voor ons waren konden we direct doorlopen. Het inchecken zelf was binnen een paar minuten geregeld. Ook op andere luchthavens in Chili viel het mij op dat er nauwelijks rijen zijn bij het inchecken, dit heeft LAN goed geregeld.

Na de gebruikelijke security check was het de bedoeling om te gaan ontbijten. Helaas was er op dit tijdstip (06.30) slechts één koffiecorner open, het enige eten wat zij hadden was cake (wat best lekker was).

Vlucht LA081 werd uitgevoerd door een Airbus A319 die slechts een paar maanden oud was. Het interieur zag er dan ook nog smetteloos uit. De zitplaatsen zijn alle voorzien van lederen bekleding en hebben ook in de economy een redelijke beenruimte. Omdat het boarden snel verliep moesten we nog een aantal minuten wachten voordat de pushback kon beginnen. De captain begon zijn verhaal over de te verwachte vlucht. Aangezien zijn Engels zeer bedroevend is heb ik er niet veel uit kunnen opmaken.

Volgens schematijd begon de pushback en na een korte taxi tijd konden we opstijgen. Na ongeveer 10 minuten begon het cabinepersoneel met het serveren van een drankje en een broodje ham. Het flight entertainment system werd ingeschakeld waarop wat reclame en ‘verborgen camera filmpjes’ werden getoond. In tegenstelling tot vele andere maatschappijen verstrekt LAN ook koptelefoons op de relatief korte binnenlandse vluchten.

Alle vluchten naar Punta Arenas kennen een tussenstop in Puerto Montt. Na ongeveer 45 minuten vanuit Santiago werd de daling al ingezet. Op de kleine luchthaven van Puerto Montt ging een deel van de passagiers van boord waarna er werd bijgetankt. Vreemd in vergelijking met Europa waar iedereen uit het toestel moet tijdens het tanken. Nadat er nog een paar passagiers waren ingestapt vertrokken we weer.

Nadat we weer op kruishoogte waren werden we wederom voorzien van een drankje en een broodje ham. Overigens is het eten van prima kwaliteit. Ik heb in een paar weken tijd veel binnenlandse vluchten gemaakt met LAN waarbij het eten nooit is tegengevallen. Op binnenlandse vluchten krijgt men een broodje waarbij het beleg per dag veranderd. Ook tijdens dit deel van de vlucht werden er verborgen camera filmpjes en reclame getoond op het inflight entertainment system.

Wat mij opvalt, is dat het cabine personeel erg opgewekt en met plezier hun vak uitoefent. Na tweeënhalf uur volgde een nette landing met een breaktest op de luchthaven van Punta Arenas. Omdat dit ook een kleine luchthaven is sta je met je koffer in een halfuurtje buiten.

Totaal gezien was het een rustige vlucht met een goede service, cijfer: 8.

R. Breuer

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2019