KLM presenteert nieuwe World Business Class

20 maart 2013 - 10:31

SCHIPHOL-OOST - KLM heeft dinsdag op Schiphol-Oost in een volledig omgebouwde Hangar 2 haar nieuwe business class-stoel en cabine-interieur onthuld. Het ontwerp is van de Nederlandse topdesigner Hella Jongerius. Zij kreeg in 2012 de opdracht om KLM's World Business Class (WBC) van een nieuwe look te voorzien. De presentatie van de nieuwe zakenklasse werd verzorgd door Humberto Tan.

Als uitgangspunt is gekozen voor comfort en privacy van de klant. KLM moest stappen zetten om de Business Class te verbeteren om niet achterop te raken bij directe concurrenten. De maatschappij heeft dan ook de noodzaak om de Business Class-stoelen in de Boeing 747-400 te vervangen aangegrepen om nieuwe stoelen te introduceren die volledig horizontaal slapen mogelijk maken.

De stoelen zijn dusdanig geplaatst dat reizigers, met name tijdens het slapen, volledige privacy genieten. Door de stoelen naast elkaar van een andere kleur te voorzien ontstaat tevens het gevoel van het hebben van een volledig eigen stoel, zo is het idee. De stoelen worden ook op het hoofddek van de Boeing 747 en in de Boeing 777 geplaatst in een 2-2-2 configuratie. Nu is dat nog 2-3-2, met een door zakenreizigers verfoeide middenstoel.

Naast de nieuwe full flat stoel bestaat het interieur uit nieuw tapijt, wanddecoratie, gordijnen, dekens, kussens en stoelbekleding.


De nieuwe stoelen in de World Business Class van KLM zijn van het type Diamond Seat van fabrikant B/E Aerospace. Foto: KLM

Boeing 747-400
In juli start de ombouw van de Business Class op alle Boeing 747-400's van KLM. Het gaat hierbij om 22 toestellen. De verbouwing van de 747-400-vloot loopt door tot en met het eerste kwartaal van 2014. Aansluitend komen de overige widebodytoestellen aan de beurt: eerst Boeing 777-200ER, dan de Boeing 777-300ER en als laatste de Airbus A330-200 en -300. Volgens KLM-directeur Erik Varwijk moet de gehele vervangingsoperatie gereed zijn in 2015.

Varwijk meldt verder dat de Boeing 787's en de Airbus A350's weer van een nieuwere generatie stoelen zullen worden voorzien. De keuze voor de nieuwe stoelen zal dan worden gemaakt in samenwerking met Air France. Dit is niet het geval bij het vervangen van de stoelen van de huidige generatie vliegtuigen. Op de vraag wat er met de stoelen in de MD-11 gebeurt, meldt KLM-topman Peter Hartman aan Luchtvaartnieuws.nl / Zakenreisnieuws.nl dat dit type er al zo goed als uit is. "We hebben nog maar vijf van deze vliegtuigen over in actieve dienst."

In totaal investeert KLM 280 miljoen euro in het vernieuwen van de World Business Class. Een bedrag dat volgens Hartman overeenkomt met de aanschaf van pakweg twee widebodytoestellen. Hartman geeft verder aan dat de aanschaf van de nieuwe Business Class-componenten plaatsvindt uit eigen liquide middelen. Ondanks dat met de nieuwe WBC het aantal stoelen aan boord afneemt, verhoogt KLM de ticketprijzen overigens niet.

Full flat stoel
De nieuwe full flat stoel is horizontaal verstelbaar, waardoor de passagier geheel platliggend kan rusten. De positie van de stoel in de cabine en de gescheiden televisieschermen geven de passagiers meer privacy. Tevens is er opbergruimte in de stoelzak naast de passagier en onder de televisieschermen. Het aantal stoelen in de Business Class wordt terugbracht van 42 naar 35 in de Boeing 747-400.

De WBC-stoel is de Diamond Seat van fabrikant B/E Aerospace. Onder andere Lufthansa maakt gebruik van dezelfde stoel, met het verschil dat de Lufthansa-stoel 198 centimeter lang is tegenover 207 centimeter bij KLM. De huidige KLM-stoelen zijn slechts 190 centimeter lang. De 'stoelpitch' van de KLM-stoelen neemt toe van de huidige 60 inch naar 63 inch.

Nadat de de vernieuwing van de World Business Class voltooid is, begint Hella Jongerius aan haar volgende opdracht bij KLM: het verbeteren van de economy class in de vliegtuigen.

Door Rob Somsen

Bekijk hier foto's van het nieuwe KLM World Business Class-concept

Bekijk videobeelden van Hella Jongerius op Luchtvaart.tv.


Belangrijk nieuws: Nieuwe websites

U maakt waarschijnlijk veel gebruik van deze website; dat is geweldig!  De websites Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws worden in de loop van 2024 vernieuwd. Wij zijn erop gebrand meer nieuws te bieden en daarnaast uw gebruikerservaring met deze nieuwe websites te maximaliseren!

Wij zijn een fundraising gestart en vragen u om een kleine gunst om ons te helpen de best denkbare websites te bouwen. Doneer bijvoorbeeld eenmalig €15 als begunstiger. En/of neem een voordelig abonnement.

 

Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen