TOULOUSE - De Europese vliegtuigbouwer Airbus belooft luchtvaartmaatschappijen een rendementsverbetering van 20 procent met de nieuwste versie van de A320neo. De producent gaat hiermee nog feller de concurrentie aan met de Boeing 737 MAX. Klanten van single aisle-toestellen smullen van de concurrentiestrijd tussen de twee aartsrivalen.
De Airbus A320neo zal vanaf de introductie in 2015 zo'n vijftien procent zuiniger zijn dan de huidige generatie verkeersvliegtuigen van vergelijkbaar formaat. Per 2020 moet dit voordeel oplopen tot twintig procent dankzij nieuwe cabine-innovaties en een verbetering van de efficiëntie van de motoren.
Space-Flex-toiletten
De vliegtuigbouwer zegt, zonder het passagierscomfort in het gedrang te brengen en dankzij een aantal aanpassingen aan de cabine, vliegtuigen aan te gaan bieden met de optie voor meer stoelen. Deze cabinevernieuwingen omvatten onder andere de dunne "slim line" stoelen van de nieuwe generatie, de "Space-Flex"-toiletten en galleyinrichtingen achteraan in de cabine, en de zogeheten Airbus Smart-Lav die samen zorgen voor een efficiënter gebruik van de cabineoppervlakte. Eind 2014 zullen de bevoegde autoriteiten de A320-reeks met grotere stoelencapaciteit opnieuw certificeren.
De A320neo (new engine option) combineert cabinevernieuwingen, nieuwere motoren en aerodynamische Sharklet-vleugeluiteinden die er samen voor moeten zorgen dat het brandstofverbruik per stoel tegen 2020 tot 20 procent lager ligt. Door meer stoelen te plaatsen kunnen maatschappijen met het zelfde aantal cabinebemanningsleden ook meer passagiers bedienen.
Tot op heden noteerde Airbus voor de A320neo-reeks 3257 vaste bestellingen van 60 klanten. Boeing ontwikkelt tegelijkertijd de Boeing 737 MAX, een verbeterde versie van de 737-serie.