ROTTERDAM - Zakenreizigers tussen Rotterdam The Hague Airport en London City Airport hebben dit jaar de keuze uit meer vluchten. British Airways heeft het aantal vluchten opgevoerd van 25 naar 37 retourvluchten per week, tot groot genoegen van luchthavendirecteur Ron Louwerse.
Na het wegvallen van CityJet en VLM is British Airways de enige die Rotterdam met Londen verbindt. Vanwege de weekendsluiting van London City wordt voornamelijk op werkdagen gevlogen op de Londense stadsluchthaven. Die biedt zakenreizigers snelle toegang tot het zakenhart van de Britse hoofdstad.
Het overige commerciële vliegverkeer op Rotterdam komt vooral van Transavia. “In de zomer voeren ook TUI fly en Corendon vluchten uit, maar breder is het aanbod niet, al zouden we dat wel willen”, zegt Louwerse in gesprek met Luchtvaartnieuws Magazine.
Graag meer ruimte
Door de strenge geluidsnormen, die deels worden opgesoupeerd door zakenvliegtuigen en de politie- en traumahelikopters, is het volgens Louwerse lastig om een breder pallet luchtvaartmaatschappijen te bieden.
De topman verwacht binnen enkele maanden een nieuw Luchthavenbesluit, voorzien van een opnieuw berekende Milieu Effect Rapportage, in te kunnen dienen om in 2020 meer ruimte te hebben voor groei.
Louwerse hoopt vooral op nieuw enthousiasme van netwerkmaatschappijen. In het verleden had Rotterdam rechtstreekse verbindingen met Londen Heathrow, München, Manchester en Istanbul, waar passagiers konden overstappen op intercontinentale vluchten.
Lees het volledige interview met Ron Louwerse over de groeiplannen van Rotterdam The Hague Airport in Luchtvaartnieuws Magazine van januari. Bestel een los nummer of neem een abonnement.