DEN HAAG - Er is nog een kans dat de Consolidated Catalina PH-PBY voor Nederland behouden kan blijven. Minister Van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap zegt bereid te zijn om naar mogelijkheden te kijken om het historische amfibische toestel in Nederland te houden. Dat blijkt uit antwoorden op kamervragen van de VVD.
Mocht de Catalina te behouden zijn, dan is wel de inzet van partners nodig. “Een inspanning vanuit het Rijk is alleen zinvol als er ook voldoende belangstelling is bij andere partijen die het behoud en de exploitatie van het vliegtuig op zich kunnen nemen en het ook in bedrijf kunnen houden.”
Er zijn volgens de minister ook mogelijkheden voor ondersteuning van mobiel erfgoed via onder meer het Mondriaan Fonds. “In antwoord op een verzoek van de Stichting Exploitatie Catalina (SEC) voor een financiële bijdrage voor de aankoop van het toestel is dat eerder aangegeven.”
De Catalina dreigt te moeten worden verkocht aan een nieuwe eigenaar in de Verenigde Staten omdat de exploitatiekosten niet meer op te brengen zijn voor de Stichting Exploitatie Catalina. Ook het vinden van geschoold onderhoudspersoneel en de regeldruk vanuit de overheid speelde de stichting parten.
Nationale regelgeving
Wat betreft die regelgeving is er goed nieuws voor de Stichting Exploitatie Catalina en andere organisaties die historische vliegtuigen in de lucht houden. Vanwege eerder dit jaar ingevoerde Europese regel werd het vliegen met donateurs als een commerciële activiteit gezien. Vanaf dinsdag is echter weer de nationale regelgeving rond het vliegen met historische luchtvaartuigen van kracht.
“De regelgeving is dan voor de Catalina geen beperkende factor aangezien onder de voorwaarden van die nationale regeling voor de historische luchtvaart weer ruimere exploitatiemogelijkheden ontstaan”, stelt minister van Nieuwenhuizen van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.