BRUSSEL - De Sukhoi Superjet heeft zijn langste tijd gehad bij Brussels Airlines. De luchtvaartmaatschappij is al langere tijd ontevreden over het type en faseert het daarom versneld uit. Deze week vinden de laatste vluchten plaats.
De van het Ierse CityJet gehuurde exemplaren, die worden ingezet op Europese routes, gaan retour afzender. Volgens CEO Christina Foerster is de Superjet geliefd bij klanten, maar zijn er te veel operationele haken en ogen.
Doordat CityJet als enige in West-Europa met de Superjet vliegt verloopt het onderhoud problematisch. “Er was nog geen documentatie wat betreft onderhoudshistorie”, aldus Foerster. “Dat levert problemen op bij kleine mankementen, ook omdat sommige reserveonderdelen vanuit Rusland moeten komen. Dat kost veel meer tijd dan CityJet had gedacht”, zei de topvrouw recent in Luchtvaartnieuws Magazine.
De Brussels Airlines-baas zei niet tevreden te zijn met de inzetbaarheid van de Superjets tijdens afgelopen zomer. “Vluchten naar bepaalde bestemmingen hebben we moeten annuleren. Daarvoor verontschuldigen we ons bij onze passagiers. We probeerden vluchten zoveel mogelijk van tevoren te annuleren, maar dat was natuurlijk niet zoals we voor ogen hadden.”
Een retourvlucht van Brussel naar Billund vormt op 7 januari vooralsnog de laatste Brussels Airlines-vlucht waarop de Superjet wordt ingezet. Daarna wordt overgeschakeld op de Bombardier CRJ900.
De Sukhoi Superjet is een modern Russisch verkeersvliegtuig. Hoewel het type in het Westen niet erg aanslaat zijn er toch al zo’n 300 van besteld, voornamelijk door Russische maatschappijen. Aeroflot is verreweg de grootste klant.