KEULEN - De Europese luchtvaartautoriteit EASA waarschuwt luchtvaartmaatschappijen om niet meer in het Iraanse luchtruim te vliegen. Passagiersvliegtuigen lopen een risico om geraakt te worden door luchtafweergeschut van het Aziatische land, aldus de vliegveiligheidsorganisatie.
“Door de gevaarlijke veiligheidssituatie en de slechte coördinatie tussen de burgerluchtvaart en militaire operaties bestaat het risico dat passagiersvliegtuigen niet als zodanig geïdentificeerd worden. Het advies is om voorzichtig te zijn”, schrijft EASA.
Vooral vliegtuigen die lager dan vluchtniveau 250 vliegen – dat overeenkomt met een hoogte van 7,62 kilometer – lopen volgens het agentschap een hoog risico. Het advies geldt in ieder geval tot 16 januari 2021.
Op 8 januari stortte een Boeing 737-800 van Ukraine International Airlines neer in een buitenwijk in Teheran. Het vliegtuig was kort daarvoor vertrokken vanuit de Iraanse hoofdstad in de richting van Kiev. Bij de crash kwamen 176 mensen om het leven.
Later bleek dat Iraanse luchtdoelraketten het vliegtuig neer hadden gehaald. De luchtverdediging van het land stond op dat moment in de hoogste staat van paraatheid omdat het land enkele uren daarvoor was begonnen met raketaanvallen op Amerikaanse bases in Irak.
Deze week meldde de Iraanse civiele luchtvaartautoriteit, die onderzoek doet naar de exacte toedracht van het voorval, dat een menselijke fout in de procedure om de radar in te stellen een gevarenketen in werking zette. Deze fout werd gevolgd door nog meer fouten in de minuten voordat het toestel werd neergehaald.
Een snelle blik op Flightradar24 leert dat de meeste internationale luchtvaartmaatschappijen hun vliegtuigen om Iran heen laten vliegen. Een uitzondering vormt het in Dubai gevestigde Emirates, dat wel vliegtuigen door het Iraanse luchtruim stuurt.