JAKARTA - De Indonesische Transportveiligheidsraad heeft componenten van de op 9 januari in de Javazee neergestorte Boeing 737-500 van Sriwijaya Air voor onderzoek naar de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk gestuurd. Het gaat daarbij onder meer om de autothrottle. Enkele dagen voor het ongeluk waren er al problemen met dat systeem.
De autothrottle regelt het motorvermogen van een vliegtuig. Hoofdonderzoeker Soerjanto Tjahjono meldt aan Reuters dat de hulp van Amerikaanse en Britse onderzoekers is ingeroepen om te achterhalen waarom een instelling van dat systeem was gewijzigd. Welke andere onderdelen naar het buitenland zijn verzonden is niet bekendgemaakt.
Enkele dagen na de crash werd de Flight Data Recorder (FDR) van de verongelukte Boeing 737 al uit zee gevist, maar de Cockpit Voice Recorder (CVR) is nog niet gevonden. Uitsluitend op basis van de FDR zeggen de onderzoekers niet te kunnen achterhalen waarom de instelling van de autothrottle is aangepast. Onderzoekers hopen alsnog de CVR te vinden om te weten te komen wat zich in de cockpit heeft afgespeeld.
Op basis van bronnen bij het onderzoek meldde de Wall Street Journal vorige maand dat uit de FDR-gegevens blijkt dat de autothrottle direct na vertrek vanaf de luchthaven van Jakarta niet goed werkte. In plaats van het systeem uit te schakelen probeerden de vliegers het vastzittende gashandel te laten werken, zo meldde de krant. Dat zou tot aanzienlijke verschillen in motorvermogen kunnen leiden, maar volgens Tjahjono is die lezing incorrect.