PARIJS - Corsair, de Franse longhaul-vakantiemaatschappij die deels eigendom is van TUI, nam onlangs de eerste Airbus A330-900 in ontvangst. Het bedrijf heeft nu onthuld hoe het interieur van dat toestel eruitziet. Opvallend is de - voor een leisure carrier - luxe Business Class.
De A330-900’s, die de vorig jaar met pensioen gestuurde Boeing 747's vervangen, bieden plaats aan 352 passagiers in drie klassen. Daarvan kunnen er 20 mee in Business Class, 21 in Premium Economy en de rest in Economy (waar een deel van de stoelen extra beenruimte biedt).
In de Business Class staan de van Stelia Aerospace afkomstige Opal-stoelen in een 1-2-1-indeling, zodat ze directe toegang tot het gangpad bieden. Bovendien kunnen ze volledig plat. Een flinke upgrade ten opzichte van de Business Class in de oudere A330’s van Corsair (glijbaanstoelen in 2-2-2).
In Economy is de vooruitgang een stuk minder groot: daar staan de stoelen nog steeds in een 3-3-3-configuratie, terwijl 2-4-2 de norm is in de A330. Corsair noemt geen exacte maten, maar daardoor kunnen ze niet breder zijn dan een krappe 16,5 inch. Gelukkig is er wel een entertainmentscherm.
Wie Business Class te duur vindt, maar Economy te spartaans, kan in de Premium Economy terecht. Daar staan de zetels in een riantere 2-3-2-opstelling, wat vergelijkbaar is met de Premium Economy Class van veel andere luchtvaartmaatschappijen.
Corsair zet de A330-900 sinds deze week in op de lijndienst van Parijs Orly naar Guadeloupe en Martinique. Later zal dit type, waarvan er vijf besteld zijn, ook op andere routes komen. Corsair vliegt voornamelijk op Franse overzeese gebiedsdelen in de Cariben en in de Indische Oceaan.