VALLETTA - SmartLynx breidt de vloot uit met vijf Airbus A330’s. De widebodyvliegtuigen zijn niet bedoeld voor passagiersvluchten, maar voor vrachtoperaties. Daarmee speelt de Letse ACMI-operator in op de grote behoefte aan luchtvrachtcapaciteit.
De huidige vloot van SmartLynx bestaat al uit uitsluitend Airbus-vliegtuigen, meer specifiek A320’s en A321’s. Tot voor kort hield het bedrijf zich uitsluitend bezig met passagiersvluchten in opdracht van derden, maar door de coronacrisis was SmartLynx genoodzaakt de bakens te verzetten.
Vorig jaar kondigde de maatschappij aan de vrachtmarkt te betreden door twee tot freighters omgebouwde A321's aan de vloot toe te voegen. Net als beide A321 Freighters zullen de A330’s worden ondergebracht bij het Maltese dochterbedrijf van SmartLynx. De vijf toestellen zullen deze en volgende maand aan de vloot worden toegevoegd.
Het gaat niet om pure vrachtvliegtuigen, maar om zogeheten Zero LOPA-toestellen. Dat zijn passagiersvliegtuigen waar de stoelen uit zijn verwijderd om in de cabine plaats te bieden aan lichte goederen, zoals medische hulpmiddelen en vaccins. Omdat een vrachtdeur ontbreekt gebeurt het laden en lossen via de passagiersdeuren.
In april lag het wereldwijd verwerkte vrachtvolume negen procent boven het niveau van voor de coronapandemie. Zygimantas Surintas, CEO van SmartLynx, zegt zich te realiseren dat de luchtvrachtmarkt uiteindelijk weer zal terugkeren naar een pre-coronaniveau. De A330’s kunnen in dat geval weer worden omgebouwd tot passagiersvliegtuigen.