EELDE - Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) heeft vrijdag het hoogste punt bereikt bij de bouw van de cameramast op Groningen Airport Eelde. Met het hijsen van deze mast is een belangrijke stap gezet naar afhandeling van vliegverkeer op afstand in plaats van vanuit de fysieke toren op de luchthaven, aldus LVNL.
De bouw van de cameramast en de technische behuizing op het luchthaventerrein startte vier maanden geleden. Nu de mast op zijn plek staat, begint de periode van aanleg van de technische infrastructuur en het uitvoerig testen van de systemen.
Groningen Airport Eelde is de eerste luchthaven waar LVNL luchtverkeersleiding op afstand gaat regelen. “Veel partijen werken toe naar dit moment, waarbij de opbouw van de cameramast een belangrijke zichtbare mijlpaal is", zegt Malou van der Pal, General Manager Regional Unit bij LVNL.
Met behulp van camera's op de mast hebben luchtverkeersleiders straks via beeldschermen live zicht op het luchthaventerrein en het nabije luchtruim. Dit maakt het mogelijk het vliegverkeer op Groningen Airport Eelde te begeleiden vanuit het nog te ontwikkelen remote tower center in het LVNL-gebouw op Schiphol-Oost.
Met deze technologie verwacht LVNL te kunnen zorgen voor een veilige en efficiënte luchtverkeersleiding, met - niet onbelangrijk - een kostenverlaging op de lange termijn. Na Groningen Airport Eelde krijgt ook Maastricht Aachen Airport een cameramast om over te schakelen op remote tower.
Wanneer de cameramast in gebruik wordt genomen is nog niet bekend. Als de bouw en technische realisatie is afgerond, breekt een complex traject aan van testen en valideren. Dat zal volgens LVNL bepalen wanneer precies de knop omgaat om luchtverkeersleiding op afstand te geven.