SCHIPHOL - De strijd om de titel van grootste luchthaven van het Midden-Oosten is in de eerste helft van 2021 gewonnen door Doha Hamad International Airport. De luchthaven van de hoofdstad van Qatar bleef Dubai International Airport voor, zo blijkt uit cijfers van ForwardKeys op basis van boekingscijfers.
In de periode tussen 1 januari en 30 juni lag het aantal vliegtickets voor vluchten vanaf of via Doha achttien procent hoger dan via Dubai. Die trend lijkt zich in de tweede helft van het jaar voort te zetten; de boekingen via Doha liggen in de komende zes maanden zeventien procent hoger dan via Dubai.
Begin dit jaar lag het aantal boekingen via Dubai nog voor op Doha, maar sinds eind januari heeft de Qatarese concurrent de leiding gepakt. Een belangrijke oorzaak hiervan is het schrappen van de blokkade van vluchten van en naar Qatar door buurlanden Bahrein, Egypte, Saoedi-Arabië en de Verenigde Arabische Emiraten.
Door die blokkade, die al sinds 2017 van kracht was, noodzaakte Qatar Airways routes naar achttien bestemmingen te schrappen, terwijl vluchten flinke omwegen moesten maken. De vrijgekomen capaciteit werd overigens ingezet op 24 geheel nieuwe routes in de andere markten.
Kort na het schrappen van de blokkade heeft Qatar Airways routes naar vijf bestemmingen hervat Cairo, Dammam, Dubai, Jeddah en Riyad. De maatschappij opende daarnaast nieuwe routes naar bestemmingen als Seattle, San Francisco en Abidjan.
ForwardKeys benadrukt wel dat de boekingen in het Midden-Oosten in de eerste helft van 2021 nog wel 81 procent onder het pre-coronaniveau lagen.