LONDEN - Liefhebbers van de A380 hoeven voorlopig niet bang te zijn dat ook British Airways er afscheid van neemt: de Britten hebben zojuist het onderhoudscontract voor de Airbussen tot eind 2027 verlengd. Lufthansa Technik blijft ze onderhouden op de Filipijnen.
Het contract zou volgend jaar zomer aflopen, maar is nu met meer dan vijf jaar verlengd. Zo wil British Airways zich ervan verzekeren dat haar A380’s ook in de toekomst bij de faciliteiten van Lufthansa Technik in Manilla terechtkunnen.
Echt een verrassing is het nieuws niet, want British Airways heeft al eerder aangegeven de A380’s weer in dienst te willen nemen zodra het vliegverkeer hersteld is van de coronacrisis. Met het tekenen van dit contract blijft het niet bij woorden, maar is er ook de formele bevestiging.
In tegenstelling tot sommige concurrenten is het British Airways wel gelukt om van de A380 een commercieel succes te maken. De Britten profiteren van hun sterke hub in Londen, en het feit dat dit de financiële hoofdstad van de wereld is. Daardoor is er het hele jaar door voldoende vraag.
De luchtvaartmaatschappij beschikt in totaal over twaalf A380’s. Die zijn momenteel nog buiten dienst. De meeste staan nu opgeslagen in Spanje, nadat ze eerst nog in het Franse Chateauroux geparkeerd waren. Ook staan er een paar in Doha in Qatar.
Het is goed mogelijk dat British Airways straks de enige Europese airline is die met de dubbeldeks-Airbussen vliegt. Air France heeft er definitief afscheid van genomen. Bij Lufthansa is de A380-vloot al gehalveerd, en is het zeer onzeker dat de resterende toestellen ooit nog terugkomen.