ARLINGTON - Boeing heeft van de Amerikaanse luchtmacht een order gekregen voor totaal 26 E-7A ‘vliegende radars’. De toestellen vervangen vanaf 2027 geleidelijk de verouderde E-3 Airborne Warning and Control System (AWACS), die decennialang dienst hebben gedaan.
Het Amerikaanse Department of the Air Force heeft de order dinsdag bekendgemaakt voor een maximum bedrag van 1,2 miljard dollar (1,1 miljard euro).
De Boeing E-7A Airborne Early Warning & Control (AEW&C) is gebaseerd op de 737-700 en herkenbaar aan de lange, rechthoekige radar achterop de romp die 360 graden om zich heen kan kijken. De radar verschilt van de ovalen, ronddraaiende versie op de E-3 AWACS, een toestel dat is gebaseerd op de Boeing 707 en al in 1972 de eerste testvlucht maakte.
De luchtmacht heeft vorig jaar al voor de E-7A gekozen, maar pas nu een contract toegekend voor in eerste instantie twee vliegtuigen. De productie hiervan begint in 2025, zodat de vliegtuigen in belastingjaar 2027 in dienst kunnen komen. Tot belastingjaar 2032 worden nog eens 24 vliegtuigen gekocht. Tegelijk blijft de US Air Force de oude E-3’s moderniseren, zodat ze op hun taak berekend blijven.
De E-7A is al in gebruik bij de Australische, Zuid-Koreaanse, Turkse, en Britse luchtmacht. Doordat deze versie veel onderdelen deelt met de bekende 737-700, zijn er geen problemen te verwachten met de productie en certificering.