GOTHENBURG – De Zweedse start-up Heart Aerospace gaat in zijn elektrische vliegtuig gebruik maken van batterijen van BAE Systems. Heart kiest voor het Brits/Amerikaanse bedrijf vanwege de uitgebreide ervaring die BAE heeft met batterijen voor grote, industriële voertuigen.
Heart Aerospace ontwikkelt een regionaal vliegtuig voor 30 passagiers, dat puur op stroom een vliegbereik heeft van 200 kilometer. Als gebruik wordt gemaakt van twee turbogeneratoren achterin het toestel, dan verdubbelt het bereik naar 400 kilometer. Ook 800 kilometer is mogelijk, maar dat gaat ten koste van het aantal passagiers. Er kunnen er dan nog 25 mee.
Heart wilde eerst een 19-zitter bouwen, maar de markt vroeg om een groter toestel. Voor de 30-zitter is een groot pakket aan batterijen nodig, dan onderaan de romp wordt bevestigd. Dat geeft de ES-30 een hoekig uiterlijk.
De kwaliteit van de batterijen is essentieel, wil elektrisch vliegen succesvol zijn. “Dit project leunt of 25 jaar ervaring van BAE Systems met het elektrificeren van zware, industriële voertuigen. Wereldwijd zijn er momenteel 15.000 systemen in gebruik,” aldus BAE Systems.
Heart Aerospace heeft orders en opties voor 230 ES-30’s van onder meer United Airlines, Mesa Airlines en Air Canada, plus 108 intentieovereenkomsten met klanten als Icelandair, SAS, Braathens, Sevenair en Rockton Air Leasing. Ook werkt de bouwer nauw samen met Air New Zealand bij de ontwikkeling van technologisch nieuwe vliegtuigen.