ESTERO - Western Global Airlines, één van de drie laatste operators van de MD-11, heeft woensdag bevestigd in de financiële problemen te zitten. Diverse media berichtten er onlangs al over, waaronder Bloomberg, maar toen wilde de vrachtmaatschappij dat nog niet erkennen.
In een woensdag uitgegeven verklaring zegt het Amerikaanse Western Global Airlines de mogelijkheden te onderzoeken en actie te ondernemen om weer financieel gezond te worden. Het bedrijf heeft schuldeisers achter zich aan, en een faillissement is volgens ingewijden niet uitgesloten.
Net als verschillende andere vrachtmaatschappijen, waaronder JetOneX (dat inmiddels alle 747’s aan de grond heeft staan), heeft Western Global Airlines last van de fors gedaalde prijzen voor luchtvracht, terwijl de kosten - zoals die van personeel - juist stijgen.
Tijdens de pandemie gingen de vrachtprijzen nog sky high, door het wegvallen van vrachtvervoer op passagiersvluchten en door de verstoorde logistieke ketens. Maar na de pandemie zijn ze weer fors gedaald, ook doordat de wereldhandel inzakt en steeds meer landen richting een recessie bewegen.
Western Global Airlines beschikt over vier Boeing 747-400-vrachttoestellen en zeventien MD-11 Freighters, maar daarvan vliegen er nog maar een handjevol. De rest staat aan de grond. De maatschappij behoort samen met UPS en FedEx tot de laatste MD-11-operators.
Bekijk hieronder de aankomst van een Western Global MD-11 op Schiphol in 2020. Dit is geen reguliere bezoeker van de Nederlandse luchthaven, en dus trok de landing veel belangstelling: