Heathrow overweegt een relatief kleine uitbreiding voordat het bedrijf mogelijk overgaat tot de aanleg van een derde baan. Dit meldt de Financial Times op basis van bronnen rond CEO Thomas Woldbye binnen het bedrijf. Woldbye, die in oktober aantrad als opvolger John Holland-Kaye, wil volgens ingewijden eerst binnen de grenzen van het bestaande luchthaventerrein zoeken naar mogelijkheden om de capaciteit te verhogen.
Heathrow zit al jaren tegen de grenzen van de eigen capaciteit aan doordat de luchthaven slechts twee start- en landingsbanen heeft. Plannen om een derde baan aan te leggen bestaan ook allang, evenals verzet daartegen, vooral vanuit buurten die grenzen aan de airport.
In 2019, een jaar voordat de pandemie uitbrak, lag die derde baan op de tekentafel, ten noordwesten van de bestaande infrastructuur. Het was een megaproject dat 16 miljard euro zou kosten en had ontruiming betekend van enkele buurten, afbraak van huizen en verplaatsing van een snelweg. Het had de capaciteit, gerekend in passagiersaantallen, kunnen verhogen van 81 miljoen uit topjaar 2019 naar 142 miljoen in het volgende decennium.
IJskast
Maar corona gooide roet in het eten, alle plannen gingen de ijskast in. Heathrow heeft zich inmiddels grotendeels hersteld van de pandemie en de grenzen aan de faciliteiten, met name de baancapaciteit, beginnen weer voelbaar te worden.
De Deen Thomas Woldbye zoekt nu naar mogelijkheden meer passagiers te accommoderen binnen de bestaande faciliteiten. Zo ziet hij ruimte in het opvoeren van het aantal vluchten in daluren en wil hij airlines ertoe aanzetten de bezettingsgraad van vliegtuigen te verhogen.
Nieuwe aandeelhouders
Tegelijkertijd gaat Heathrow door een fase van veranderingen onder de aandeelhouders. Het Spaanse Ferrovial heeft onlangs het eigen belang van 25 procent verkocht aan een consortium van een staatsinvesteringsfonds uit Saoedi-Arabië en de Franse private investeerder Ardian.
Andere grote eigenaren zijn: de Qatar Investment Authority (20,00 procent), Caisse de dépôt et placement du Québec (12,62 procent) en de China Investment Corporation (10 procent).