Aer Lingus eind dit jaar alsnog op pad met Airbus A321XLR

Aer Lingus A321LR
27 augustus 2024 - 9:00 | Door: 
onze redactie
| Foto: Airbus (archieffoto)

Aer Lingus verwacht eind dit jaar te gaan vliegen met de A321XLR, de Extra Long Range-versie van de populaire A321neo. Aanvankelijk zouden de Ieren de primeur hebben, maar een conflict met de piloten gooide roet in het eten. Daardoor krijgt zusterbedrijf Iberia de eer. Dat bevestigt een vertegenwoordiger van Airbus aan Luchtvaartnieuws.

Het eerste vliegtuig voor Aer Lingus was als deels (staart, sharklets en motoren) in de kleuren van de Ierse luchtvaartmaatschappij gespoten toen moederbedrijf IAG besloot het toestel alsnog door te schuiven naar Iberia.

De Spanjaarden zetten de A321XLR op 14 november voor het eerst in op een commerciële vlucht, tussen Madrid en Boston.

Het vliegbereik van de A321XLR ligt 1.300 kilometer hoger dan dat van de A321LR (Long Range), waardoor er acht tot negen uur non-stop gevlogen kan worden. Om dat mogelijk te maken beschikt de XLR over extra brandstoftanks.

Volgens operationeel directeur Adrian Dunne is het de bedoeling dat Aer Lingus in het vierde kwartaal twee A321XLR’s in gebruik neemt. Hoeveel de luchtvaartmaatschappij er precies krijgt is nog niet bekend: moederbedrijf IAG heeft er voorlopig tien besteld. Ook de eerste route is nog niet onthuld.

KLM
Dinsdag vliegt KLM haar eerste A321neo van de fabriek bij Hamburg naar Schiphol. Dat betreft de standaardversie, die niet bedoeld is voor intercontinentale vluchten. De PH-AXA landt rond 15.00 uur op Schiphol als vlucht KL9868.

De september-editie van Luchtvaartnieuws Magazine staat grotendeels in het teken van de komst van de A321neo bij KLM. Neem nu een abonnement en mis deze editie niet.
 

Extra advertentie tonen: 
1
extra add 1ste alinea: 
1
Copyright Reismedia BV 2025 - Cookieinstellingen