SCHIPHOL - Luchtverkeersleiding Nederland presteert in het gebruiksjaar 2004 bij de naleving van de voor haar geldende milieuregels voor de afhandeling van het luchtverkeer op Schiphol tot nu toe beter dan in het vorige gebruiksjaar. Op basis van de verrichtingen over de periode van 1 november 2003 tot en met 2 mei 2004 is de verwachting dat de normen van twee van de in totaal 11 regels voor LVNL dit lopende gebruiksjaar zullen worden overschreden.
In het gebruiksjaar 2003 zijn de normen van drie regels overschreden. Verder blijkt uit het halfjaarbericht van LVNL dat het aantal overschrijdingen van de meeste van de resterende regels zich minder snel ontwikkelt dan in het vorige gebruiksjaar. LVNL verstrekt deze rapportages aan de Inspectie Verkeer en Waterstaat.
Nu al staat vast dat de norm van een van de twee regels voor nachtelijk baangebruik wordt overschreden. Het aantal toegestane afwijkingen op deze regel is 0. Tot nu toe is met acht landingen, alle in één nacht, van deze regel afgeweken waar dat LVNL kan worden aangerekend.
Ook is het niet meer mogelijk om dit gebruiksjaar binnen de norm van een van de regels voor nachtelijk luchtruimgebruik te blijven. Het betreft aankomende vliegtuigen die buiten het naderingverkeersgebied van Schiphol niet lager mogen vliegen dan 2,1 km. In 0,05% van alle nachtelijke naderingen op Schiphol mag van deze regel worden afgeweken. Met 10 afwijkingen op 5107 vluchten tot nu toe bedraagt dit percentage nu 0,20%. Gezien genomen maatregelen is de verwachting dat er in de rest van dit gebruiksjaar geen afwijkingen meer zullen optreden en de overschrijding van de norm op 0,08% zal uitkomen bij een geschat totaal aantal vluchten van 12.000.
De tijdelijke maatregelen die LVNL heeft genomen voor gelijktijdig starten van parallelle banen zijn van invloed op de regel voor het gebruik van luchtverkeerwegen overdag voor vertrekkende straalvliegtuigen. Deze regel stelt dat drie procent van alle overdag vertrekkende straalvliegtuigen buiten de voorgeschreven luchtverkeerwegen mogen komen onder een hoogte van 3000 ft, ongeveer 1 kilometer.
De verkeersleiding geeft vliegers momenteel bij parallel starten koersinstructies. Hierdoor wordt direct na de start buiten of op de grens van de luchtverkeerwegen gevlogen. Omdat het hier om een veiligheidsmaatregel gaat worden afwijkingen in de periode tot 15 april jl. LVNL niet aangerekend en tellen daarom niet mee. Omdat met ingang van die datum LVNL met een aangepaste procedure voor parallel starten werkt die in principe tot het einde van dit gebruiksjaar zal worden toegepast, worden afwijkingen na die datum LVNL wel aangerekend. Tot en met 2 mei is in 2587 gevallen van deze regel afgeweken op een totaal van 81.439 vluchten. Daarvan waren 1320 afwijkingen het directe gevolg van de aangepaste procedures voor 15 april jl. en tellen daarom niet mee. LVNL verwacht dat de norm van drie procent van deze regel dit gebruiksjaar niet zal worden overschreden.
De herziene Wet luchtvaart, die op 20 februari 2003 van kracht is geworden met de ingebruikname van de Polderbaan op Schiphol, stelt normen voor de geluidbelasting rond Schiphol.
Daarnaast kent de wet aparte milieuregels waaraan LVNL is gehouden bij de afhandeling van het luchtverkeer. Deze betreffen het gebruik van de start- en landingsbanen van Schiphol en het gebruik van het luchtruim rond de luchthaven. In dit luchtruim zijn luchtverkeerwegen gedefinieerd waar vertrekkende staalvliegtuigen in principe niet van mogen afwijken. Er zijn luchtverkeerwegen voor de dag- en de nachtperiode. Verder zijn er speciale luchtverkeerwegen voor landende vliegtuigen in de nacht.
De regels zijn opgenomen in het Luchthavenverkeerbesluit van de herziene Wet luchtvaart.
Er zijn negen regels voor het gebruik van het luchtruim en twee voor het baangebruik. De wet heeft per regel normen gesteld voor het aantal toegestane overschrijdingen. Deze normen variëren van 0 tot 15% van het aantal vliegtuigbewegingen waarop de regel van toepassing is. LVNL is verplicht tot rapportage over de verrichtingen aan de Inspectie Verkeer en Waterstaat. De handhaving heeft betrekking op de periode van een heel gebruiksjaar dat loopt van 1 november tot en met 31 oktober.
Bij overschrijding van normen op jaarbasis kan de Inspecteur-generaal van de Inspectie Verkeer en Waterstaat LVNL een bestuurlijke boete opleggen. Over het gebruiksjaar 2003 heeft LVNL een boete van 45.000 euro opgelegd gekregen.
In het gebruiksjaar 2003 zijn de normen van drie regels overschreden. Verder blijkt uit het halfjaarbericht van LVNL dat het aantal overschrijdingen van de meeste van de resterende regels zich minder snel ontwikkelt dan in het vorige gebruiksjaar. LVNL verstrekt deze rapportages aan de Inspectie Verkeer en Waterstaat.
Nu al staat vast dat de norm van een van de twee regels voor nachtelijk baangebruik wordt overschreden. Het aantal toegestane afwijkingen op deze regel is 0. Tot nu toe is met acht landingen, alle in één nacht, van deze regel afgeweken waar dat LVNL kan worden aangerekend.
Ook is het niet meer mogelijk om dit gebruiksjaar binnen de norm van een van de regels voor nachtelijk luchtruimgebruik te blijven. Het betreft aankomende vliegtuigen die buiten het naderingverkeersgebied van Schiphol niet lager mogen vliegen dan 2,1 km. In 0,05% van alle nachtelijke naderingen op Schiphol mag van deze regel worden afgeweken. Met 10 afwijkingen op 5107 vluchten tot nu toe bedraagt dit percentage nu 0,20%. Gezien genomen maatregelen is de verwachting dat er in de rest van dit gebruiksjaar geen afwijkingen meer zullen optreden en de overschrijding van de norm op 0,08% zal uitkomen bij een geschat totaal aantal vluchten van 12.000.
De tijdelijke maatregelen die LVNL heeft genomen voor gelijktijdig starten van parallelle banen zijn van invloed op de regel voor het gebruik van luchtverkeerwegen overdag voor vertrekkende straalvliegtuigen. Deze regel stelt dat drie procent van alle overdag vertrekkende straalvliegtuigen buiten de voorgeschreven luchtverkeerwegen mogen komen onder een hoogte van 3000 ft, ongeveer 1 kilometer.
De verkeersleiding geeft vliegers momenteel bij parallel starten koersinstructies. Hierdoor wordt direct na de start buiten of op de grens van de luchtverkeerwegen gevlogen. Omdat het hier om een veiligheidsmaatregel gaat worden afwijkingen in de periode tot 15 april jl. LVNL niet aangerekend en tellen daarom niet mee. Omdat met ingang van die datum LVNL met een aangepaste procedure voor parallel starten werkt die in principe tot het einde van dit gebruiksjaar zal worden toegepast, worden afwijkingen na die datum LVNL wel aangerekend. Tot en met 2 mei is in 2587 gevallen van deze regel afgeweken op een totaal van 81.439 vluchten. Daarvan waren 1320 afwijkingen het directe gevolg van de aangepaste procedures voor 15 april jl. en tellen daarom niet mee. LVNL verwacht dat de norm van drie procent van deze regel dit gebruiksjaar niet zal worden overschreden.
De herziene Wet luchtvaart, die op 20 februari 2003 van kracht is geworden met de ingebruikname van de Polderbaan op Schiphol, stelt normen voor de geluidbelasting rond Schiphol.
Daarnaast kent de wet aparte milieuregels waaraan LVNL is gehouden bij de afhandeling van het luchtverkeer. Deze betreffen het gebruik van de start- en landingsbanen van Schiphol en het gebruik van het luchtruim rond de luchthaven. In dit luchtruim zijn luchtverkeerwegen gedefinieerd waar vertrekkende staalvliegtuigen in principe niet van mogen afwijken. Er zijn luchtverkeerwegen voor de dag- en de nachtperiode. Verder zijn er speciale luchtverkeerwegen voor landende vliegtuigen in de nacht.
De regels zijn opgenomen in het Luchthavenverkeerbesluit van de herziene Wet luchtvaart.
Er zijn negen regels voor het gebruik van het luchtruim en twee voor het baangebruik. De wet heeft per regel normen gesteld voor het aantal toegestane overschrijdingen. Deze normen variëren van 0 tot 15% van het aantal vliegtuigbewegingen waarop de regel van toepassing is. LVNL is verplicht tot rapportage over de verrichtingen aan de Inspectie Verkeer en Waterstaat. De handhaving heeft betrekking op de periode van een heel gebruiksjaar dat loopt van 1 november tot en met 31 oktober.
Bij overschrijding van normen op jaarbasis kan de Inspecteur-generaal van de Inspectie Verkeer en Waterstaat LVNL een bestuurlijke boete opleggen. Over het gebruiksjaar 2003 heeft LVNL een boete van 45.000 euro opgelegd gekregen.