AMSTERDAM - Voor het eerst geen olietoeslag maar een echte verhoging van de vliegprijs. Luchtvaartjournalist Arnold Burlage meldt dit op de voorpagina van zijn krant, De Telegraaf. De KLM gaat als eerste grote internationale luchtvaartmaatschappij de vliegprijzen structureel verhogen kreeg hij bevestigd bij de maatschappij. Een nieuwe olietoeslag wordt niet ingevoerd, de bestaande blijft van kracht.
Passagiers gaan door de tariefsverhoging van 1 - 3 %, afhankelijk van bestemming en klasse, enkele euro’s tot ruim honderd euro meer voor een vliegretourtje betalen, aldus De Telegraaf, die vermoedt, dat ook de andere grote concurrenten het KLM voorbeeld vermoedelijk spoedig zullen volgen.
De duurdere vliegtickets, die vanaf 17 augustus van kracht zijn, worden door de KLM gerechtvaardigd met de sterke groei van het aantal passagiers na de zwaarste crisis, die internationale luchtvaartwereld ooit heeft getroffen. De KLM wil op die manier weer aan het vliegen proberen te verdienen.
“De vliegprijzen kunnen omhoog door het aantrekkende animo om te reizen en de fors stijgende vraag van passagiers”, zegt KLM directiewoordvoerder Youssef Eddini in het ochtendblad. “Het is een gevolg van de simpele economische wet dat zaken bij een stijgende vraag nu eenmaal duurder worden”, vult hij aan.
De luchtvaart kan met de enorme kostenstijgingen sinds de crisis iedere euro goed gebruiken. Onder druk van de hoge kosten is ook nog steeds een besparingsprogramma gaande, waarbij 4500 banen worden geschrapt en 650 miljoen euro op de kosten moet worden bespaard.
De KLM brengt met nu als eerste met een structurele verhoging de vliegprijzen naar een normaler pijl. “De tarieven blijven laag als gevolg van de internationale concurrentie. Maar we kunnen niet tegen alleen maar actieprijzen blijven vliegen”, aldus KLM in De Telegraaf van vanochtend (woensdag).
De veel grotere reislust en voor het eerste sinds lange tijd weer een sterk stijgende toevloed van passagiers zijn niet alleen aan de vollere vliegtuigen te merken, veel voller zelfs bij de KLM dan bij Air France. “We kunnen die structurele opleving ook afleiden uit de boekingsverwachtingen voor de komende maanden”, aldus de KLM. De effecten van de aanslagen in de VS (2001) en vorige jaar de SARS crisis en de oorlog in Irak lijken daarmee
definitief verdwenen.
Veel van de concurrenten hebben inmiddels deze week een nieuwe olietoeslag ingevoerd. De KLM heeft daarvoor nu doelbewust niet gekozen.
De olietoeslag, die de KLM met vrijwel alle grote internationale maatschappijen al op 19 mei 2004 heeft ingevoerd blijft voorlopig van kracht. De extra brandstoftoeslag van €4,- per gevlogen traject - een enkele reis van Madrid naar Tokio via Amsterdam bestaat uit twee trajecten – kan eventueel bij stijgende brandstofprijzen, die nooit eerder zo hoog zijn geweest, alsnog worden verhoogd. “We kunnen dat niet uitsluiten”, aldus KLM woordvoerder Youssef Eddini.
Passagiers gaan door de tariefsverhoging van 1 - 3 %, afhankelijk van bestemming en klasse, enkele euro’s tot ruim honderd euro meer voor een vliegretourtje betalen, aldus De Telegraaf, die vermoedt, dat ook de andere grote concurrenten het KLM voorbeeld vermoedelijk spoedig zullen volgen.
De duurdere vliegtickets, die vanaf 17 augustus van kracht zijn, worden door de KLM gerechtvaardigd met de sterke groei van het aantal passagiers na de zwaarste crisis, die internationale luchtvaartwereld ooit heeft getroffen. De KLM wil op die manier weer aan het vliegen proberen te verdienen.
“De vliegprijzen kunnen omhoog door het aantrekkende animo om te reizen en de fors stijgende vraag van passagiers”, zegt KLM directiewoordvoerder Youssef Eddini in het ochtendblad. “Het is een gevolg van de simpele economische wet dat zaken bij een stijgende vraag nu eenmaal duurder worden”, vult hij aan.
De luchtvaart kan met de enorme kostenstijgingen sinds de crisis iedere euro goed gebruiken. Onder druk van de hoge kosten is ook nog steeds een besparingsprogramma gaande, waarbij 4500 banen worden geschrapt en 650 miljoen euro op de kosten moet worden bespaard.
De KLM brengt met nu als eerste met een structurele verhoging de vliegprijzen naar een normaler pijl. “De tarieven blijven laag als gevolg van de internationale concurrentie. Maar we kunnen niet tegen alleen maar actieprijzen blijven vliegen”, aldus KLM in De Telegraaf van vanochtend (woensdag).
De veel grotere reislust en voor het eerste sinds lange tijd weer een sterk stijgende toevloed van passagiers zijn niet alleen aan de vollere vliegtuigen te merken, veel voller zelfs bij de KLM dan bij Air France. “We kunnen die structurele opleving ook afleiden uit de boekingsverwachtingen voor de komende maanden”, aldus de KLM. De effecten van de aanslagen in de VS (2001) en vorige jaar de SARS crisis en de oorlog in Irak lijken daarmee
definitief verdwenen.
Veel van de concurrenten hebben inmiddels deze week een nieuwe olietoeslag ingevoerd. De KLM heeft daarvoor nu doelbewust niet gekozen.
De olietoeslag, die de KLM met vrijwel alle grote internationale maatschappijen al op 19 mei 2004 heeft ingevoerd blijft voorlopig van kracht. De extra brandstoftoeslag van €4,- per gevlogen traject - een enkele reis van Madrid naar Tokio via Amsterdam bestaat uit twee trajecten – kan eventueel bij stijgende brandstofprijzen, die nooit eerder zo hoog zijn geweest, alsnog worden verhoogd. “We kunnen dat niet uitsluiten”, aldus KLM woordvoerder Youssef Eddini.